Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Rune Alexander
dc.date.accessioned2015-08-07T12:12:24Z
dc.date.available2015-08-07T12:12:24Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295644
dc.description.abstractSmarttelefonrevolusjonen har ført til nye tekniske løsninger. Flere av disse teknologiene har blitt dagligdagse for forbrukere i det globale markedet. En av teknologiene som enda ikke har slått fullverdig an, er mobilbetaling. Mobilbetaling har bare sett suksess i enkelte land og regioner, men har på ingen måte etablert seg som en fullverdig konkurrent til eksisterende betalingsløsninger. I det norske markedet antas det at mobilbetaling endelig får sitt gjennombrudd i 2015, og med dette som bakteppe, forsøker denne studien å avdekke etterspørselskriterier blant de tidlige adoptørene. Tidlige adoptører gjenkjennes ved at de gjerne er opinionsledere som bidrar til spredning av en innovasjon i markedet, og ved at de norske mobilbetalingsaktørene enda er i en tidlig etableringsfase, er dette derfor et sentralt tema. Oppgaven tar utgangspunkt Everett Rogers «Diffusion of Innovations» og Fred D. Davis «Technology Acceptance Model» for å undersøke etterspørselskriterier blant de tidlige adoptørene. Gjennom en kvalitativ tilnærming avdekker studien at etterspørselskriteriene blant de tidlige adoptørene består av oppfattet nytte, oppfattet brukervennlighet, kompatibilitet, verdiøkende tjenester, synlighet og tillit. Funnene fra oppgaven bidrar til teoriutvikling samt berikelse av eksisterende forskning, i et forskningsfelt som så langt har dreid som om forskning i ikke-europeiske land. The smartphone revolution has led to many new technical services. Several of these technologies are in daily use by consumers in the global market. One of the technologies that are yet to make an impact, are mobile payments. Mobile payments have achieved success in certain countries and regions, but not in any way established itself as substitute for existing payment services. It is estimated that 2015 is the breakthrough year for mobile payments in the Norwegian market. Therefore, this study seeks to unveil early adopter demands. Early adopters are recognized as opinion leaders that contribute to diffusion of an innovation in the market. With the current Norwegian mobile payment providers being at an early stage in the market, makes early adopters a highly relevant topic to investigate. The study uses Everett Rogers «Diffusion of Innovations» and Fred D. Davis «Technology Acceptance Model» to explore demands among the early adopters. Through a qualitative approach, this study uncovers that demands among early adopters consists of perceived usefulness, perceived ease of use, compatibility, value-added services, observability and trust. The findings of my study contribute to further theory development and enrichment of existing findings in a research field that mainly has conducted studies in non-European countries.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectmobilbetalingnb_NO
dc.subjectmobile paymentsnb_NO
dc.subjecttechnology acceptance modelnb_NO
dc.subjectDiffusion of Innovationsnb_NO
dc.subjecttidlige adoptørernb_NO
dc.subjectearly adoptersnb_NO
dc.subjectm-paymentsnb_NO
dc.titleEr mobiltelefonen nordmenns nye lommebok? : en kvalitativ studie om tidlige adoptører i det norske mobilbetalingsmarkedetnb_NO
dc.title.alternativeIs the cell phone Norwegians new wallet? A qualitative study about early adopters in the Norwegian mobile payment marketnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber99nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel