Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTosheva, Kremena
dc.date.accessioned2015-08-06T11:55:27Z
dc.date.available2015-08-06T11:55:27Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/295260
dc.description.abstractDenne masteroppgaven bygger på og søker å videreutvikle teori om hva som fremmer entreprenøriell læring i et inkubatorprogram. Den bygger på teorier om entreprenøriell læring hvor et utvalgt rammeverk (Pittaway et al. 2011) er lagt til grunn; samt teorier for forretningsinkubasjon, hvor teori om inkubator og akseleratorprogram er sentrale. Masteroppgaven utforsker et praktisk case, inkubatorprogrammet Tech INCubator (TINC) Silicon Valley som Innovasjon Norge tilbyr til teknologiske oppstartsselskaper. Ut ifra dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvilke forhold fremmer entreprenøriell læring i ”TINC Silicon Valley Incubator Program”? For å besvare problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i eksisterende forskning og fem individuelle dybdeintervjuer med entreprenører, med fokus på oppstartsselskapenes erfaringer sett fra gründernes perspektiv under oppholdet i Silicon Valley, samt hvilket læringsutbytte deltakerne har tilegnet seg fra programmet og om de har anvendt denne læringen i praksis etter programmets slutt. Masteroppgaven har en abduktiv tilnærming (Thaagard 2009) hvor det ble utviklet en ny konseptuell modell som kombinerer de beste egenskapene ved et inkubator og akseleratorprogram for å fremme entreprenøriell læring. Denne kombinasjonen fikk betegnelsen «inkubatorprogram». Funnene understreker kompleksiteten i temaene entreprenøriell læring (EL) og forretningsinkubasjon. Studien har bevist at forholdene som fremmer EL i et inkubatorprogram, først og fremst er nettverksmuligheter og konteksten programmet ble avholdt i; videre mentorrelasjonene og programinnholdet; og begrenset varighet og tilgangen på kapital. Studien har også avdekket to nye forhold som fremmer EL – akselerasjon av prosesser og eksponering mot et internasjonalt marked. Funnene fra studien indikerer en uatskillelig sammenheng mellom disse faktorene hvor samspillet avgjør læringsutbyttet som også er særdeles kontekstbetinget. Seleksjonsprosessen for å komme inn i inkubatorprogrammet er en betingelse som kan avgjøre læringsutbyttet til deltakerne. Masteroppgaven konkluderer med viktigheten av syntesen mellom de overnevnte faktorene fra inkubatorprogrammet som i sin helhet kan gi et unikt læringsutbytte til deltakerne som fremmer akselerert entreprenøriell læring i en internasjonal kontekst i et krevende, praktisk forretningsmiljø. Oppgaven understreker også behovet for videre teoriutvikling som konseptualiserer den komplekse og dynamiske interaktiviteten mellom inkubatorprogrammet og EL. På bakgrunn av dette, argumenteres det for at oppgaven er av betydning både for entreprenøriell læringsteori og praksis som omhandler gründere og inkubatorprogram. Abstract: This Masters thesis builds on the theory of what promotes entrepreneurial learning (EL) in an incubator program –and seeks to develop this theory further. The thesis is based on a framework for entrepreneurial learning (Pittaway et al. 2011), and on theories of business incubation in which incubator and business accelerator programs are central. It explores a single case study, the Tech INCubator program (TINC) Silicon Valley offered by Innovation Norway to technology startup companies. The research question was: Which conditions promote entrepreneurial learning in the "TINC Silicon Valley Incubator Program"? Five in-depth interviews were conducted with former TINC program participants. The interviews concentrated on the startup companies' experiences as seen from the perspective of the entrepreneur, and which learning outcomes the participants acquired from the program. The results were explored in terms of experience “gained in the doing,” also looking at whether the participants applied their accumulated learning after the program ended. The research employed an abductive case study approach (Thaagard 2009), in which a new conceptual model that seeks to combine the best features of a business incubator and accelerator programs for promoting entrepreneurial learning (EL) was developed from existing research. The "incubator program" is the term given to this combination. The case study explains the operation of EL and business incubation in helpful context. The study demonstrates that the conditions best promoting EL in an incubator program are networking opportunities and the context of the program. Mentoring and the program content are also important. Finally, the entrepreneurial learning outcomes of the program participant are improved by a limited program duration and by facilitating access to capital. The study revealed two new factors that promote EL - acceleration of process and exposure to the international market. The study’s findings also suggest that the intake screening process for the incubator program is a condition that can determine learning outcomes for participants. This research on the incubator program underlines the importance of interaction and synthesis between these factors in order to promote EL. In its entirety, the program can provide unique learning outcomes for participants and therefore promote accelerated entrepreneurial learning if completed in a demanding international business environment. The thesis concludes by calling for further theory development to conceptualize the complex and dynamic interactivity between the incubator program and entrepreneurial learning. It is argued that the thesis is relevant to entrepreneurial learning theory itself, as well as to practitioners facilitating incubator programs, and to entrepreneurs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectentreprenøriell læringnb_NO
dc.subjectinkubatorprogramnb_NO
dc.subjectincubatornb_NO
dc.subjectentrepreneurial learningnb_NO
dc.subjectincubatornb_NO
dc.subjectaccelerator programnb_NO
dc.subjectInnovasjon Norgenb_NO
dc.subjectInnovation Norwaynb_NO
dc.titleEntreprenøriell læring i et inkubatorprogram : en casestudie av Tech INCubator (TINC) Silicon Valleynb_NO
dc.title.alternativeEntrepreneurial Learning through an Incubator Program - a Case Study on Tech INCubator (TINC) Silicon Valleynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber149nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel