Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannessen, Fredrik
dc.date.accessioned2015-08-05T12:37:59Z
dc.date.available2015-08-05T12:37:59Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294907
dc.description.abstractForeslått lovendring for motorferdsel i utmark har til hensikt å gi kommunene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring. Etter foreslått endring i forskrift skal kommunene ta hensyn til friluftslivet, naturmangfold, hytteområder, med mer. Virkningen løypene vil ha for friluftsliv og naturmangfold i influensområdet skal utredes. Kommunen skal også kartlegge og verdsette friluftslivsområdene der løypene planlegges og vurdere betydningen av disse områdene opp mot øvrige friluftslivsområder i kommunen. Med utgangspunkt i foreslått endring i lov og forskrift ble det gjennomført intervju med personer som er involvert i planlegging av snøscooterløyper i kommunene Fauske, Flesberg, Engerdal og Ål. Resultatene viser at kommunene utreder og planlegger ulikt omfang av løyper og løypene går gjennom ulike naturtyper. Kun én kommune, Fauske, har gjennomført kartlegging og verdsetting av friluftslivsområder i henhold til Miljødirektoratets veileder. Samtlige av informantene er opptatt av å ta hensyn til friluftslivet. Fauske, Flesberg og Ål har vurdert området de vil etablere snøscooterløype i til å ha lavere verdi som friluftsområde enn andre områder i kommunen. Kommunene i sør er opptatt av å legge snøscooterløyper utenom hyttefelt. Fauske skiller seg ut ved å være den eneste kommunen som ønsker å ha snøscooterløype i tilknytning til et hyttefelt. Kommunene har i ulik grad vurdert virkingen løypene vil ha for naturmangfold. Engerdal kommune skiller seg ut ved å ha gjennomført en grundig kartlegging og har kommet fram til ulike hensyn som bør tas i til ulike arter. Veiledningsmateriale som skal gi kommunene føringer og anbefalinger for hvordan støy skal behandles i planleggingen er i dag ikke tilgjengelig. Dette begrenser kommunenes evne til å beregne løypens influensområde og resultatene viser ulik vurdering av hva som regnes som løypens influensområde. The proposed changes in legislation for motor traffic in uncultivated areas intend to give municipalities the right to establish snowmobile trails for recreational means. In the proposed changes to the regulations the municipalities must show respect to the outdoor recreation, biodiversity, cabin areas, and more. Municipalities must assess the impact the trails will have for outdoor recreation and biodiversity in the affected area. They also have to identify and assess the value of the recreation areas where trails are planned and assess the significance of these areas in relation to other recreation areas in the municipality. Based on the proposed change in law and regulations there were conducted interviews with people involved in the planning of snowmobile trails in the municipalities Fauske, Flesberg, Engerdal and Ål. The results show that the municipalities plan different lengths of trails and the trails are planed through different nature types. Only one municipality, Fauske, has completed mapping and valuation of recreation areas, according to the Environment Agency handbook. All informants want to show respect to outdoor recreation activities. Fauske, Flesberg and Ål have rated the area where they want to establish snowmobile trails to have lower value as a recreational area than other areas in the municipality. The municipalities in the south want to keep snowmobile trails away cabin areas. Fauske stand out by being the only municipality that wants to have a snowmobile trail from a cabin area. Municipalities have in varying degrees assessed the effects the trails will have for biodiversity. Engerdal stands out by having conducted a thorough assessment and have come to different considerations that should be taken for the different species. Guidelines and recommendations for how noise should be dealt with in the planning are currently not available. This limits the municipalities' ability to calculate the area affected by the trails and the results show different assessments of what is considered as the affected area of a snowmobile trail.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectnaturforvaltningnb_NO
dc.subjectmotorferdselnb_NO
dc.subjectsnøscooternb_NO
dc.subjectkommunal planleggingnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.titleHensyn til naturmangfold og friluftsliv i kommunal planlegging av snøscooterløypernb_NO
dc.title.alternativeConsiderations of nature diversity and outdoor recreation in municipal planning of trails for snowmobilesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO
dc.description.localcodeM-NFnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel