Effekten av total transporttid på boligpriser i Jessheim
Master thesis
View/ Open
Date
2015-08-05Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
Formålet med å skrive denne oppgaven er å få en forklaring på om totalt transporttid har en effekt på boligprisutviklingen i Jessheim. Ved denne oppgaven har vi lagt grunnlag for om det kan være lønnsomt å investere i Jessheim. Vi anser at boligutviklingen på Jessheim har et utrolig utviklingspotensial i kommende tid.
Valget vårt falt på byen Jessheim på grunn av det er en ung by med gode boligutviklingsmuligheter og der kommunen fremmer til fremtidig boligutvikling. Vi ser også at befolkningsmassen er økende i Oslo/Akershus. Dette påvirker boligprisene som også slår ut på etterspørselen av tilgjengelige arealer for boligbygging. Bolig dekker det basale behovet for et menneske. Boligprisen er derimot en sum av diverse attributter. I vår oppgave så har vi har valgt å undersøke egenskapen avstand til togstasjon og den kollektive transporttiden fra Oslo S i retning Jessheim, som kan ha betydning for boligprisene i Jessheim.
Oppgaven er basert på boligsalgsstatistikk som består av 1142 solgte boliger for alle utvalgte områdene mellom 07.04.2012 – 07.04.2015, innehentet fra Eiendomsverdi AS. Vi har valgt å sammenligne Jessheim mot to andre områder, Lillestrøm og Lindeberg, som er innenfor samme kollektive transportretning. De utvalgte undersøkelsesområdene ligger med 10 minutters økende transporttid fra Oslo S i retning Jessheim. Deretter så skal vi sammenligne boligprisene i de utvalgte områdene innenfor 1000 meters radius fra togstasjon i sentrum. Problemstillingen behandles ved bruk av regresjonsanalyse, med valgt dobbellogaritmisk funksjon, som hadde den høyeste forklaringskraften R2.
Med hensyn til analysen konkluderer vi med at den totale transporttiden har en effekt på boligprisene, men det er større relevans mellom transporttid fra Oslo S og boligpris enn boligens beliggenhet fra togstasjon på selve boligprisen.