Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimonsen, Even
dc.date.accessioned2015-08-05T10:01:27Z
dc.date.available2015-08-05T10:01:27Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294736
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om bruken av revenue management (RM), også kjent som yield management. Revenue management handler om å selge det riktige produktet til riktig kunde, til riktig tid, til riktig pris. Dette fungerer i bransjer hvor man kan segmentere kundene sine, har begrenset kapasitet, og kapasiteten ikke kan lagres. Temaet er interessant for den som lurer på hvorfor og hvordan prisene endrer seg på for eksempel flyreiser og hotellrom. Disse varierer mye med tanke på hvilken service en ønsker, og tidspunktet for bestillingen. Oppgaven er en casestudie som tar for seg bruken av hotel revenue management (HRM) i et lite, frittstående hotell i Oslo som ble startet opp i 2011. Hotellet benytter seg ikke av noe RM system i dag, men har ytret ønske om å få informasjon om hvordan litteraturen mener de burde styre driften sin. Problemstillingen i denne oppgaven er «Hvordan kan Saga Hotel Oslo dra nytte av revenue management?» Problemstillingen står som utgangspunkt for å se på hvordan de håndterer daglig drift i dag imot hvordan litteraturen anbefaler at de burde gjøre det. For å svare på problemstillingen har jeg gjort et litteraturstudie på emnet. I tillegg er informasjon om hotellets drift hentet inn gjennom samtaler med hotelledelsen, og ved innsyn i tallene deres på belegg og omsetning i tjenesten Benchmarking Alliance. Resultatet av analysen viser at hotellet praktiserer svært få av teknikkene som litteraturen hevder er nødvendig for å lykkes. Konklusjonen i denne avhandlingen er derfor en anbefaling av hvilke tiltak som burde iverksettes. Tiltakene jeg har kommet frem til er at de burde; se på allokering av rom til de ulike kundesegmentene, justere overbookingen, sette nivåer for hvor mange rom som kan bookes ut ifra hvor lang tid det er til bruk, og å samle inn data på en rekke variabler for å på sikt kunne danne prognoser på etterspørselen. Abstract This thesis is about revenue management (RM) also known as yield management. The subject of this study is hotel revenue management (HRM). Revenue management is about selling the right product to the right customer, at the right time, to the right price. This works in industries where, you can segment customers, the capacity is fixed, and the inventory is perishable. This study is about a small, independent hotel in Oslo, the hotel is quite new as they opened in 2011. The research question for this thesis is “How can Saga Hotel Oslo benefit from revenue management?” To answer this question I have received information on how the hotel is operating on a daily basis, and made a literature review on the topic. The results of my analysis shows that they practice few of the techniques that the literature argues is critical. The conclusion of this thesis is therefore a recommendation of what actions to take. The measures I have reached is that they should look at room allocation, their overbooking policy, protection levels and booking limits, and to collect data on a number of variables to eventually be able to provide forecasts on demand.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectRevenuenb_NO
dc.subjectManagementnb_NO
dc.subjectHotellnb_NO
dc.titleRevenue management : en casestudie av et lite, frittstående hotellnb_NO
dc.title.alternativeRevenue management : a case study of a small independent hotelnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel