Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøe, Åse Lund
dc.date.accessioned2015-08-04T08:41:55Z
dc.date.available2015-08-04T08:41:55Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294412
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler et paradigmeskifte fra transport til mobilitet innenfor vegplanleggingen. Historisk sett har Statens vegvesen arbeidet for å tilrettelegge for biltrafikken, men denne tilnærmingen er i endring – noe som gjenspeiles gjennom målsettinger. I dag er det en nasjonal målsetting at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Masteroppgaven søker derfor å undersøke om slike aktuelle målsettinger blir ivaretatt i endelig plan for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen, og graden av måloppnåelse. Forskningsspørsmål: Er aktuelle målsettinger for planområdet ivaretatt gjennom vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen? Underproblemstillinger: Hva bidrar tunnelene med i prosjektet? Hvilke målsettinger: -har blitt sterkest prioritert i prosjektet? -bør prioriteres ved målkonflikter? For å besvare forskningsspørsmålene har det blitt gjennomført et casestudie for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen. Videre har det blitt gjennomført intervjuer med fagpersoner og politikere tilknyttet prosjektet eller fagområdet. Gjennom oppgaven vil målsettingene for vegprosjektet E18 Lysaker – Slependen bli sammenlignet med aktuelle målsettinger i planområdet for å undersøke om disse stemmer overens eller ei. Videre vil måloppnåelsen av målsettingene for vegprosjektet bli vurdert. This master thesis deals with the paradigm shift from transportation to mobility within road planning. Historically the Norwegian Public Road Administration has focused its resources towards car traffic, but this approach is changing – as evidenced through the objectives for planning. Today the national is to cover the growth in transport with public transport, cycling and walking. This masters thesis seeks to examine whether such current objectives are taken into account in the final plan for the road project E18 Lysaker – Slependen, and the degree of achievement. RESAERCH QUESTION: Is appropriate objectives for the planning area attended to through the road project E18 Lysaker – Slependen? ADDITIONAL RESEARCH QUESTIONS: What does the tunnels contribute with through the project? What goals: • has been prioritized the strongest through the project? • should be prioritized when goals are conflicting?To answer the research questions, a case study has been carried out for the road project E18 Lysaker – Slependen. Moreover, there were interviews with professionals and politicians associated with the project or the academic field. Through this thesis the objectives for the road project E18 Lysaker – Slependen will be compared with current objectives in the planning area to check if it corresponds or not. Furthermore, the achievements of objectives for the road project will be considered.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectE18nb_NO
dc.subjectvegplanleggingnb_NO
dc.subjectStatens vegvesennb_NO
dc.subjectmålsettingernb_NO
dc.titlePrioritering og ivaretakelse av målsettinger for vegprosjektet E18 Lysaker - Slependennb_NO
dc.title.alternativePrioritization and attending to objectives for the road project E18 Lysaker - Slependennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237nb_NO
dc.source.pagenumber165nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge