Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGustafsson, Petter
dc.date.accessioned2015-08-03T12:58:02Z
dc.date.available2015-08-03T12:58:02Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-08-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294299
dc.description.abstractMekonomen er en integrert grossist- og detaljistkjede med omfattende vareflyt i Norden. De har en responsiv forsyningskjede med desentralisert struktur. Det gir nærhet til kundene og lave transportkostnader, men samtidig høye anleggskostnader (Schneider & Watson, 1997). Økende globalisering og større krav til kostnadseffektivitet har de siste tiårene ført til at flere bedrifter går fra desentralisering til sentralisering av lageranlegg (Hilmola & Lorentz, 2010). Dette er en casestudie som går i dybden og analyserer Mekonomens fire butikker i Vestfold (Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik). Problemstillingen som blir besvart er: «Vil sentralisering av Mekonomens butikker i Vestfold gi økt lønnsomhet?» Det har blitt utført en litteraturstudie for å innhente informasjon om hvilke faktorer som er viktige ved anleggslokalisering. Metoden for innsamling av primærdata har vært kvalitative intervjuer av ledelsen i Mekonomen AS og butikkenes dagligere ledere, hvor formålet har vært å samle inn beskrivende data om dagens logistikkprosess. Det har blitt samlet inn sekundærdata i form av omsetningstall, årsregnskap og balanse. To alternativer til sentralisering har blitt analysert: Alt.1: Regionalt anlegg i Vestfold Alt.2: Beholde Tønsberg og Sandefjord Ved å benytte en tyngdepunktsmodell for anleggslokalisering har jeg kommet frem til at et regionalt anlegg ved Semslinna utenfor Tønsberg minimerer transportkostnadene. Det kommer klart frem at begge alternativene til sentralisering gir økt lønnsomhet på lang sikt. Et regionalt anlegg gir betydelige lavere logistikkostnader, men innebærer stor risiko som følge av høye avviklingskostnader og redusert omsetning. Ved alt.2 beholder man en større andel av omsetningen og får betydelig lavere avviklingskostnader. Samtidig vil det være mulig å opprettholde dagens responsitivitet ovenfor verkstedene. Jeg vil på bakgrunn av dette anbefale ledelsen i Mekonomen AS å se nærmere på sentralisering alt.2, som innebærer at Tønsberg og Sandefjord blir de to gjenværende butikkene i Vestfold. Mekonomen is an integrated wholesaler and retail chain with extensive flow of goods in the Nordic region. They operate with a responsive supply chain and a decentralized structure. This enables them to be close to their customers and have low transportation costs, but at the same time high facility costs (Schneider & Watson, 1997). Globalization and increased focus on cost efficiency during the last decades has made more companies go from decentralization to centralization of warehouse facilities (Hilmola & Lorentz, 2010). This is an in-depth case study which will analyze Mekonomen’s four facilities in Vestfold (Horten, Tønsberg, Sandefjord and Larvik). The research question is: «Will a centralization of Mekonomen’s facilities in Vestfold increase the company’s profit?» A literature study has been carried out to gather information about the important factors when it comes to facility location. A qualitative research through interviews with Mekonomen’s management has been carried out to collect primary data. The goal of these interviews has been to collect data describing the logistics process. Facts about revenue, accounting and balance sheet have been collected as secondary data. Two alternatives of centralization have been analyzed: 1) A regional facility in Vestfold 2) Keep Tønsberg and Sandefjord By utilizing a gravity model when discussing facility location, I have concluded that a facility location at Semslinna outside of Tønsberg will minimize transportation costs. Both alternatives of centralization will clearly increase profit in the long run. A regional facility will give Mekonomen lower logistics costs, but will involve a large risk because of high closure costs and reduced revenue. By choosing alternative number two, a large part of the revenue will be retained and the costs of closure will be low. It will also allow them to maintain a responsive supply chain towards the garages. Based on this, I recommend Mekonomen to consider alternative number two, which involves that Tønsberg and Sandefjord will be the two remaining facilities in Vestfold.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectAnleggnb_NO
dc.subjectLagernb_NO
dc.subjectTransportnb_NO
dc.subjectAnleggslokaliseringnb_NO
dc.subjectLogistikkostnadernb_NO
dc.subjectLogistikknb_NO
dc.subjectTyngdepunktsmodellnb_NO
dc.subjectSentraliseringnb_NO
dc.titleAnleggslokalisering og logistikkostnader : en casestudie av Mekonomen ASnb_NO
dc.title.alternativeFacility location and logistics costs: A case study of Mekonomen ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber72nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel