Registrering av skogsbilveg standard ved hjelp av LiDAR data og GPS
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/294112Utgivelsesdato
2015-08-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker om flybåren laserskanning (LiDAR) kan registrere horisontal og vertikal kurvatur, og om håndholdt GPS kan registrere horisontal kurvatur for å klassifisere en skogsbilveg.
Registreringer ble gjort på en skogsbilveg i Lardal kommune i Vestfold, med mange kurver og stigningsvariasjon som tilfredsstilte kravet til undersøkelsen.
For å kunne gi et sammenligningsgrunnlag for nøyaktigheten til vegdata fra LiDAR og GPS, ble det utført målinger med Real Time Kinematics (RTK) som gir en høy posisjonerings nøyaktighet. RTK-målingene ble utført hvor vegens senterlinje forandret seg i horisontal eller vertikal retning. GPS-registreringene ble registrert med håndholdte GPS’er ved å kjøre bil på vegen i tre ulike kjørehastigheter; 10km/t, 20 km/t og 30km/t. Dataene ble hentet inn i GIS-programvare for analyser.
Resultatene viste at LiDAR hadde en horisontalnøyaktighet på 0,82 meter og en vertikalnøyaktighet på 0,08 cm. Stigningsnøyaktighet til LiDAR var 1,24 %, og var mer nøyaktig enn tradisjonelle stigningsmålere som viste en stigningsnøyaktighet på 1,80 % med Suunto og 2,54 % med Oti-logic. LiDAR vil være en god metode for å identifisere stigningen og kurvaturene til en skogsbilveg.
Håndholdt GPS’ viste en nøyaktighet på 1,3 – 2,4 meter i horisontal kurvaturer, og er mindre nøyaktig enn LiDAR. Målinger utført med håndholdt GPS er ikke nøyaktige nok til å registrere kurvaturene til en skogsbilveg.