Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmellror, Andrine Johansen
dc.date.accessioned2015-07-30T07:11:45Z
dc.date.available2015-07-30T07:11:45Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293855
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine how Norwegian companies operating within the private sector wish to be perceived, through the analysis of their official core value statements. Core value statements commonly consist of 3-8 values (recognized as standards or moral ideals) that a company recognizes and wants to be identified with. These statements express organizations’ identities and highlight what distinguishes them from others. They are used to both manage organizations and to steer public perceptions of them. The thesis is empirically oriented, but also has theoretical interest. The value statements of the 100 largest companies in Norway (measured by turnover) were gathered from their web-pages, after which word-frequency analyses were conducted to identify which values were most commonly used. In addition, the number of unique values listed by each company as well as industry-related similarities and/or differences, were studied. The results of this research found that 75% of the companies studied listed official core value statements on a publicly accessible website. This suggests that value statements are looked upon as efficient and rational management tools that are in fashion. Contrasting both the Fashion Perspective and the Management Perspective, only a small number of values were considered to be popular (often showcased). The most popular values were related to professional practice. In compliance with the Reputation Perspective, almost half of the individual values expressed by companies were unique, with most of these relating to company/employee behavior. This confirms that value statements are employed to steer the actions and perceptions of organizations. With few exceptions, the distribution of values between sectors was even. Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan norske selskaper innenfor privat sektor ønsker å fremstå gjennom å analysere deres offisielle verdigrunnlag. Verdigrunnlag består som oftest av 3-8 verdier (kjent som standarder eller moralske idealer) som et selskap ønsker å identifisere seg med, og ønsker å bli identifisert med. Verdigrunnlag gjenspeiler selskapenes identitet og fremhever hva som skiller dem fra andre. De benyttes til å styre organisasjoner og oppfatningen av dem. Oppgaven er derfor empirisk orientert, men også av teoretisk interesse. Verdigrunnlagene til de 100 største selskapene i Norge (målt etter omsetning) ble innhentet fra selskapenes hjemmesider. Deretter ble ordfrekvensanalyser gjennomført for å identifiserer hvilke verdier som oftest ble uttrykt, graden av unike verdier og likheter og forskjeller innenfor næringer. 75% av selskapene hadde etablert offisielle verdigrunnlag. Dette signaliserer at verdigrunnlag er ansett som moteriktige, effektive og rasjonelle styringsverktøy. I kontrast til både mote- og styringsperspektivet, ble få av verdiene ansett som populære. De mest populære verdiene var knyttet til yrkesutøvelse. I samsvar med omdømmeperspektivet var nesten halvparten av de uttrykte enkeltverdiene unike. Brorparten av de unike verdiene var knyttet til atferd. Dette bekrefter at verdigrunnlag benyttes til å påvirke handlingene til og styre oppfatningen av organisasjoner. Med få unntak var fordelingen av verdier mellom næringer jevn.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectverdigrunnlagnb_NO
dc.subjectkjerneverdiernb_NO
dc.subjectprivat sektornb_NO
dc.subjectmoteperspektivnb_NO
dc.subjectomdømmeperspektivnb_NO
dc.subjectstyringsperspektivnb_NO
dc.subjectvalue statementsnb_NO
dc.subjectcore valuesnb_NO
dc.subjectprivate sectornb_NO
dc.subjectfashion perspectivenb_NO
dc.subjectmanagement perspectivenb_NO
dc.subjectreputation perspectivenb_NO
dc.titleUnderstanding Norwegian companies : a study of value statements in the Norwegian private sectornb_NO
dc.title.alternativeHvordan forstå norske selskaper: En studie av verdigrunnlang i privat sektornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge