Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElverhøi, Fredrik André
dc.date.accessioned2015-07-29T12:45:04Z
dc.date.available2015-07-29T12:45:04Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293808
dc.description.abstractEtter Europris AS ble stiftet i 2004 har selskapet hatt en formidabel vekst. For å holde tritt med denne veksten stod et nytt sentrallager ferdig i 2007. Til tross for det ny sentrallageret har veksten i antall butikker og økte markedsandeler ført til tiltagende behov for lagringsplass. Det tiltakende behovet for lagringsplass gjør at behovet for to lager i 2007, nå inkluderer fire eksterne lager i tillegg til sentrallageret. Fortsatt høy fyllingsgrad gjør at det planlegges leie av ytterligere kapasitet. Høsten 2014 var selskapet AT-Kearney inne og gjorde et konsulentoppdrag for å beregne det fremtidige kapasitetsbehovet i Europris. Et sentralt spørsmål vil i denne sammenheng være hvordan dette kapasitetsbehovet skal forvaltes. Hvordan et fremtidig sentrallager bør se ut har forankringer i lagerdesignteori. En svært viktig tematikk rundt dette er knyttet til valg av lagrings- og materialhåndteringsutstyr. Som følger av utviklingen i konkurransemarkedet og et stadig utfordrende kostnadsnivå er spørsmål knyttet til automatisering sentral. Casestudien tar først for seg hvilke kapasitet- og spesifikasjonskrav som stilles til et fremtidig sentrallager. Gjennom en detaljert gjennomgang av nåsituasjonen i Europris er meningen å komme frem til logistikkfunksjonens krav. Den overordnede strategien som bygger på kostnadslederskap setter krav for logistikksystemet. Dette setter krav til at logistikkfunksjonen må drives kostnadseffektivt. Herunder søker lageret å oppnå høy produktivitet i driften og god utnyttelsesgrad av systemer og utstyr. Lagringskravet i Europris er høyt. Dette medfører krav om arealbesparelse og høy lagringstetthet. Den andre delen av forskningsspørsmålet går ut på finne frem egnet lagrings- og materialhåndteringssystem for Europris sine ulike sortiment. Dette løses gjennom analyser basert på det teoretiske rammeverket i oppgaven. Fra kravene til logistikksystemet og analysene i kapittel seks finner jeg til et lagersystem bestående av et bufferlager adskilt fra ordreplukk området. Bufferlageret anbefales å være et høylager. Høylageret komplimenteres av lagerautomater. I tillegg anbefales lagersystemet konvensjonell plukk og lagring i både pallreol og frittstående pallstabling. Endringer i ordrestrukturen gjør at det anbefales å dele lageret opp i tre ulike ordreplukksoner. After Europris AS was established in 2004 the company has experienced significant growth. To keep pace with this growth, a new central warehouse was completed in 2007. Despite the new central warehouse, growth in number of stores and increased market share has led to increasing demand for storage. The increasing need for storage has resulted in multiple warehouses in the same area. Still high fill ratio in the warehouse have resulted that the company plans to hire additional capacity. In the autumn of 2014, AT Kearney did a consulting assignment, calculating the future demand for warehouse capacity in Europris. A key question will in this context be how this capacity need to be managed. How a future central warehouse should look like have anchors in warehouse design theory. An important task of warehouse design is related to selection of storage and material handling systems. The development in the competitive market and further challenges regarding cost issues has made the question to automate or not relevant. The first issue in the case study is related to set capacity- and specification requirements for a future central warehouse. Through a detailed review of the current situation in Europris, I intended to provide requirements for the warehouse function. The business strategy is bases on cast leadership and sets requirements for the logistic system. This requires the logistics function to be operated cost efficient. The warehouse seeks to achieve high productivity in the warehouse operation.The logistics function also requires good utilization of the systems and equipment being used. The demand of storage is high in Europris. This requires space savings and high storage density. The second part of the research question involves finding suitable storage and material handling systems for the various assortments Europris have. This is solved through an analysis based on the theoretical framework of the thesis. From the demands of the logistic system and analyzes in chapter six, I find a stock system consisting of a separating the reserve and pallet picking area from the order picking area. The reserve and pallet picking area is recommended to be a high-bay warehouse. The highbay warehouse is complemented by a vertical carousel. Additionally I recommend a conventional storage and orderpicking system. This including usage of pallet racks and block stacking. hanges in the order structure means that it is advisable to divide the warehouse into three different order picking zones.nb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLagerdesignnb_NO
dc.subjectLagringssystemnb_NO
dc.subjectMaterialhåndteringssystemnb_NO
dc.titleValg av fremtidige lagrings- og materialhåndteringsystem : en casestudie av Europris ASnb_NO
dc.title.alternativeSelection of Future Storage and Material Handing Systems - A Case Study of Europris ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel