Gangbarhet i Ålesund sentrum : med fokus på cruiseturister
Master thesis
View/ Open
Date
2015-07-29Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
Ålesund sentrum er en tett by med begrensede arealer, og de topologiske faktorene legger begrensinger på byens videre vekst, med fjell og sjø på alle kanter. Byens arkitektur er preget av jugendstil, som den ble gjenreist i etter brannen i 1904. Hovedveien E136 går rett gjennom sentrum, og byen har utfordringer med tilrettelegging for både fotgjengertrafikk og en effektiv avvikling av biltrafikken. Ålesund er en populær cruiseskipdestinasjon, og tusenvis av cruiseturister besøker byen hvert år. Turistenes tilstedeværelse legger ekstra press på byens gangarealer, og ved kryssinger av veiene gjennom sentrum stopper trafikken opp og ytterlige kjøretidsforsinkelse og kødannelse kan ses de dagene det er store cruiseskip i byen.
Denne oppgaven tar for seg hvordan det er tilrettelagt for fotgjengere i Ålesund sentrum i dag, og hvordan det vil bli med den nylige vedtatte reguleringsplanen for Ålesund sentrale sørside. Videre tar den for seg turistenes behov for tilrettelegging, og ser på tiltak som kan være aktuelle for å bedre spre turistgruppene til de ulike delene av byen.
Gjennom oppgaven kommer det fram at dagens forhold for fotgjengere i Ålesund er preget av dårlig tilrettelegging og lite sammenhengende gangruter. Omgivelsene turistene ferdes i mellom havneområdet og sentrum er lite attraktive, det mangler en helhetlig løsning og tilrettelegging for en enkel orientering, som tilfredsstiller turistenes informasjonsbehov. Tiltakene i den nye reguleringsplanen legger til rette for sammenhengende ganglinjer, byrom som inviterer til aktivitet og en opplevelse av byens nærhet til sjøen, med promenader som skal gå langs sjøkanten. Tiltakene vil gi en bedre opplevelse av byen for fotgjengere. For å kunne tilrettelegge for turistene på en god måte, kreves det målrettet innsats når det gjelder markedsføring og formidling av informasjon, og at dette rettes mot aktuelle tiltak. Lokaliseringen av aktivitets- og opplevelsestilbud kan spille en viktig rolle, og disse bør om mulig plasseres i nærhet av cruisehavna.
Abstract:
Ålesund has a dense city centre, located on a very limited area. The topological surroundings with sea and mountains create restricting boundaries for the potential of further growth. The city is also characterized by the distinctive art nouveau architecture that is worthy of preservation. The busy main road goes straight through the city centre, and the city is facing great challenges when it comes to creating good facilities for the pedestrians, as well as maintaining the traffic flow. Ålesund has become a popular destination for cruise ships, and this leads thousands of tourists to the city every year. The tourists’ presence highlights the lack of safe and attractive facilities for the vulnerable road users, as well as the difficulties with the traffic queues and runtime delays during the rush hours.
This thesis considers the quality of the circumstances for pedestrians in the present situation. A new development plan for the southern part of the city centre has recently been approved, and the thesis will also take into account how this plan will affect the pedestrians. Furthermore it will consider measures that can be done to meet the cruise tourists’ needs for facilitation.
After examining the current and future pedestrian circumstances in Ålesund, it is obvious that the current conditions are lacking safe and coherent solutions, and the pedestrians are not given top priority in the traffic. The new development plan provides a higher level of priority of the pedestrians, with coherent pathways alongside the ocean as well as places with attractive qualities that will invite pedestrians to engage in activities. The measures in the plan will help giving the pedestrians a better experience of the city centre. In order to facilitate for the cruise tourists in a proper manner, it requires determined efforts when it comes to marketing and providing information, and that this is directed towards relevant actions. The localization of excursions and attractions can play a major role, and should whenever possible be given location in proximity of the cruise terminal.