Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Mari
dc.date.accessioned2015-07-29T11:44:20Z
dc.date.available2015-07-29T11:44:20Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293788
dc.description.abstractBakgrunn: Mennesker med en fysisk funksjonsnedsettelse er mindre aktive og har noe dårligere helse enn resten av befolkningen. Denne gruppen utgjør hele 16% av Norges befolkning, og det er i et folkehelseperspektiv derfor viktig å avdekke faktorer som fremmer fysisk aktivitet. Beitostølen Helsesportsenter har gjennomført prosjektet "Forbli Aktiv" der målsettingen var å avdekke hvilke faktorer hos et utvalg unge med en fysisk funksjonsnedsettelse som fremmet fysisk aktivitet og hvilke barrierer og utfordringer de møtte. Deretter sammenlignet de utvalget med en gruppe unge uten funksjonsnedsettelser. Hensikt: Vi ville utforske hva som gjør at ungdom og unge mennesker med funksjonsnedsettelse velger å være fysisk aktive, og se dette i lys av Fortmeiers (2005) teori om meningsfullhet i et salutogenetisk perspektiv. Studiens problemstilling: Hva er det som gjør at ungdom og unge voksne med fysiske funksjonsnedsettelser velger å være fysisk aktive? Metode: Kvalitativ metode der fokusgruppeintervjuer ble gjennomført ved tre ulike steder; Beitostølen Helsesportsenter, Valnesfjorden Helsesportsenter og Turbo treningssenter. Det var fem grupper med totalt 24 deltakere fra 16 til 26 år. Resultater: Deltagerne var i utgangspunktet fysisk aktive i varierende grad, og man så to perspektiver i måten å forholde seg til fysisk aktivitet og egen funksjonsevne på; "Jeg er fysisk aktiv fordi..." og "Jeg er fysisk aktiv til tross for..." ulike faktorer. Erfaring med fysisk aktivitet, tilrettelegging, det å kunne trene med hvem man vil og motivasjon er de viktigste faktorene som beskriver hvorfor deltagerne er fysisk aktive. De beskrives i begge hovedkategoriene med hver sin vinkling; den ene med positiv innvirkning på aktivitetsnivået, mens den andre beskriver de utfordringene de unge møter, men at de til tross for dette velger å være fysisk aktive. Konklusjon: De viktigste faktorene som peker seg ut er sosial tilhørighet, det å være en del av noe, samt det å bli akseptert som en del av samfunnet uten å måtte føle seg annerledes. I tillegg er riktig tilrettelegging, spesielt i forhold til skole, men også generelt i samfunnet, et viktig funn. Holdninger i samfunnet påvirker hvordan de unge ser på seg selv, og deres identitet farger deres valg rundt fysisk aktivitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectfysisk funksjonsnedsettelsenb_NO
dc.subjectsalutogenesenb_NO
dc.subjectmeningsfullhetnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.titleUnge med funksjonsnedsettelser og fysisk aktivitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel