• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samskaping med handelskunder : en casestudie av innovasjon i kunde-leverandør relasjoner i den norske næringsmiddelindustrien

Strømman, Sophie Sverdrup
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Mastergradsoppgave (4.077Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/293778
Utgivelsesdato
2015-07-29
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (HH) [924]
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er samskaping i produktutvikling i kunde-leverandør relasjoner i

den norske dagligvarebransjen. Den norske dagligvarebransjen er karakterisert ved et skjevt

maktforhold med mange tilbydere (leverandører) og få etterspørrere (handelskunder).

Handelskundene sitter på kunnskap om forbruker som kan være til nytte for innovasjon og

produktutvikling hos leverandørene, men denne kilden til data og informasjon blir i liten grad

gjort tilgjengelig for leverandørene. Handelskundenes manglende involvering, både med

hensyn til informasjon og andre ressurser som personell og kapital, i leverandørenes

produktutvikling innebærer at leverandørene selv i stor grad sitter med risikoen forbundet

med produktutvikling. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som bør forbedres

hos leverandørene for å legge til rette for samskaping med handelskundene. Studien er en

casestudie med Mills DA som casebedrift, hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode.

Mills er en stor norsk matvareprodusent som befinner seg i kunde-leverandør relasjon med et

skjevt maktforhold og kunne dratt nytte av samskaping med handelskundene om

produktutvikling. Jeg har tatt utgangspunkt i eksisterende forskning og individuelle

dybdeintervjuer med syv ansatte i Mills DA. Oppgaven er forankret i teorien om samskaping

og kundeengasjement som er deler av Customer Relationship Management litteraturen.

Problemstillingen er utformet som følgende:

Hvordan kan Mills forbedre sin evne til å legge til rette for handelskundenes deltakelse i

samskaping i produktutvikling?

Resultatet fra casestudien viser at det skjeve maktforholdet påvirker tilliten i relasjonen og

representerer en begrensning for åpenhet og transparens mellom partene, noe som ikke blir

tatt hensyn til i samskapingsteorien. Funnene i studien viser at det vil være behov for en

utvidet relasjon mellom leverandøren og handelskundene for å oppnå bedre

informasjonsutveksling og kundeinvolvering. Gjennom dette kan effektiviteten bedres og

treffsikkerheten av produktlanseringer økes. Dermed reduseres også risikoen i

produktutviklingen. Videre viser funnene at Mills har et internt forbedringspotensial når det

gjelder samarbeid og kommunikasjon mellom ansatte og på tvers av avdelingene som

grunnlag for den interne informasjonsflyten.
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit