Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNybø, Anette Luise
dc.date.accessioned2015-07-29T11:01:52Z
dc.date.available2015-07-29T11:01:52Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293776
dc.description.abstractStrategi som fagfelt er vidt med flere ulike teorier og perspektiver. På bakgrunn av de ulike teoriene og forståelsene av strategi er det vanskelig å fastsette en universal definisjon. En av teoriene innenfor strategi er strategy as practice. Strategy as practice fikk sin oppstart for over 15 år siden, men i de siste årene har teorien fått et økt fokus. Strategy as practice går ut på man ser på strategi som noe bedriften gjør, ikke noe den har, noe som er en klar motsetning til tradisjonell strategilitteratur. Ønsket er også få en sterkere kobling mellom teorien og det som faktisk skjer i praksis. Dette gjøres gjennom tre konsepter; praksis, praksiser og utøvere. Strategiske analyser og rammeverk kan defineres under praksiser, hvor praksiser er ulike verktøy som brukes for å gjennomføre praksis, strategiske aktiviteter, på en best mulig måte. Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom praksiser og utøvere, og tar sikte på å undersøke hvordan mindre bedrifter i Norge bruker ulike strategiske analyser og rammeverk i praksis. For å kunne besvare forskningsspørsmålet og undersøke hypotesene ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført dybdeintervjuer ansikt til ansikt hos 10 ulike bedrifter i Follo og omegn. Observasjon ble også brukt som metode for å samle inn data. For å analysere dataene ble dataene kodet gjennom grounded theory. Funnene fra denne undersøkelsen tyder på at bruken av strategiske analyser og rammeverk som kommer fra litteratur eller konsulenter brukes i svært liten grad. Dette begrunnes av flere av de spurte gjennom begrensede ressurser, som tid og kunnskap. Funnene viser også at strategiarbeidet er relativt lite i de fleste av bedriftene, noe som også fører mindre bruk av strategiske analyser. Istedenfor viser funnene at bedriftene bruker enkle alternative metoder når det jobbes med strategi. Det kan indikere at de strategiske analysene og rammeverkene fra litteraturen ikke passer hos mindre bedrifter. Oppgavens funn viser også at mengden strategiarbeid i en bedrift henger sammen med hvilken motivasjon eieren har for å starte og utvikle bedriften. Strategy as a field of study is wide with several different theories and perspectives. On the basis of the various theories and understandings of strategy it is difficult to establish a universal definition. One of the theories within the strategy is strategy as practice. Strategy as practice got its start-up over 15 years ago, but in recent years the theory has gained a sharper focus. Strategy as practice involves looking at the strategy as something the business does, not something it has, which is a clear contrast to traditional strategy literature. The desire is also a stronger link between theory and what actually happens in practice. This is done through three concepts; praxis, practices and practitioners. Strategic analyses and frameworks can be defined as practices, where practices are different tools used to implement praxis, strategic activities, in the best possible way. This paper examines the relationship between practices and practitioners, and aims to examine how small businesses in Norway use different strategic analyses and frameworks in practice. To answer the research question and examine the hypotheses there was used qualitative research methods. It was conducted in-depth interviews face to face with 10 different companies in Follo and its environs. Observation was also used as a method to collect data. To analyse the data, the data were encoded through grounded theory. The findings from this study suggest that the use of strategic analyses and frameworks that comes from literature or consultants is used in a very small extent. This is justified by several of those interviewed through limited resources as time and knowledge. The findings also show that the strategy work is relatively small in most of the companies, which also leads to less use of the strategic analyses. Instead findings show that companies use simple alternative methods when working with strategy. This may indicate that the strategic analyses and frameworks from the literature do not fit in smaller businesses. Findings from this thesis also show that the amount of strategy work in a business is related to the motivation owner has to start and develop a business.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectStrategy as practicenb_NO
dc.subjectStrategiske analyser og rammeverknb_NO
dc.subjectSmå bedrifternb_NO
dc.subjectStrategy toolsnb_NO
dc.subjectSMEnb_NO
dc.titleStrategy as practice : en studie av bruk av strategiske analyser og rammeverk hos norske bedrifternb_NO
dc.title.alternativeStrategy as practice : a study of the use of strategic tools in Norwegian companiesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel