Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBitanga, Tajma
dc.contributor.authorReite, Magnus M.
dc.date.accessioned2015-07-29T10:52:11Z
dc.date.available2015-07-29T10:52:11Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293772
dc.description.abstractTemaet i denne avhandlingen er hvordan midlertidig utleie, også referert til som pop-ups, kan utnytte ledighet av næringslokaler på bakkeplan. Vi har sett at det i utlandet eksisterer et mer etablert marked for pop-ups, og at det blir benyttet som et verktøy for både eiendomsbesittere og leietakere. På bakgrunn av dette har vi forutsatt at det finnes noen barrierer eller hindringer som gjør at markedet enda ikke har blitt etablert i Norge. Vår hovedproblemstillingen er: På hvilken måte kan ledighet i leiemarkedet utnyttes gjennom midlertidig utleie av næringslokaler på bakkeplan? Denne problemstillingen har vi forsøkt å belyse gjennom følgende underproblemstillinger: 1. Hva kjennetegner dette markedssegmentet og hvordan fungerer markedet i en norsk kontekst? og 2. Hvilke barrierer eller hindringer står markedsaktørene ovenfor? Basert på egne erfaringer, vår kunnskap om markedet og hva vi har sett på som reelle muligheter, har vi utarbeidet ti hypoteser, som har blitt bekreftet eller avkreftet. For å svare på problemstillingene har vi utført et litteraturstudie, som har fungert som et teoretisk grunnlag. Deretter har vi gjennomført en markedsanalyse av pop-up markedet i Oslo, inkludert en ledighetsundersøkelse for fire utvalgte områder. Vi har undersøkt markedets struktur, omfang og kjennetegn. Dette for at vi skal kunne si noe om det «faktiske» markedet i Oslo. Vi har i tillegg utført intervjuer med relevante markedsaktører. Basert på deres kunnskap og erfaringer har vi kunnet bekrefte eller avkrefte flere av hypotesene. Av de mer betydningsfulle funnene, for hvilke barrierer eller hindringer som foreligger, fant vi at det per i dag ikke finnes en effektiv markedsplass for pop-ups. Villige aktører har det vanskelig for å finne hverandre. Vi fant også at profesjonelle eiendomsbesittere i større grad kjenner til pop-ups som konsept, og at de i mindre grad vegrer seg for å bruke det. Dette sammenliknet med uprofesjonelle eiendomsbesittere. Vi fant også at det i Oslo finnes ledighet på bakkeplan, noe som gir rom for midlertidig utleie. Ledighet bekreftes således som et fenomen også i Oslo. Basert på teorien og intervjuene med markedsaktørene ser vi at pop-ups kan eliminere ulempene knyttet til ledighet. Våre funn indikerer et reelt markedspotensial for pop-ups i Oslo. Abstract The subject of this master thesis is how short term-rental, also referred to as pop-ups, can utilize vacant ground floor retail space. We have seen how there is an established marketplace for pop-ups in countries outside of Norway, and how they are being used as a tool for both real estate owners and tenants. Based on this, we have established that there are barriers or obstacles that prevent the market from establishing in Norway. In this thesis, the following problem has been examined: In what way can vacancy in the rental market, be utilized through short-term rental? This problem is further elaborated by these questions: 1. What are the characteristics of this market, and how does it work in a Norwegian context? and 2. What barriers or obstacles do the market participants face? Based on our own experiences, our knowledge and what we believe are plausible explanations, we have thought of ten different hypotheses. At the end of the thesis the hypotheses are either confirmed or denied. The methods used to answer these questions include a literature review, a market analysis and interviews. The literature review, has established a theoretical foundation. Subsequently we have done a market analysis of the pop-up market in Oslo, including vacancy examinations for four different areas. We have examined the market structure, size and characteristics. This, to observe the “actual” market in Oslo. We have also interviewed relevant market participants. Based on their experiences and knowledge, we have been able to confirm or deny the hypotheses. One of the more significant finds, for the barriers or obstacles was how, so far, there has not been established an efficient marketplace, for pop-ups. The willing participants cannot easily find one another. We also found how the professional real estate owners, compared to the unprofessional real estate owners, have more knowledge about the pop-up concept. We also found that there is vacancy in the ground floor rental market, in Oslo, which gives room for short-term rental. Based on the theory, and the interviews with the market participants, we can see how pop-ups can eliminate the disadvantages that come with vacancy. Our finds indicate a market potential for pop-ups in Oslo.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectNæringslokalernb_NO
dc.subjectEiendomnb_NO
dc.subjectEiendomsutviklingnb_NO
dc.subjectEiendomsforvaltningnb_NO
dc.subjectUtleienb_NO
dc.subjectLeiemarkedetnb_NO
dc.subjectLedighetnb_NO
dc.subjectHandelnb_NO
dc.subjectBakkeplannb_NO
dc.subjectByutviklingnb_NO
dc.subjectMarkedsanalysenb_NO
dc.subjectBarrierernb_NO
dc.subjectHindringernb_NO
dc.subjectPop-upsnb_NO
dc.subjectOslonb_NO
dc.titleMidlertidige muligheter : en undersøkelse av markedet for midlertidig utleie (pop-ups) av næringslokaler på bakkeplan i Oslo.nb_NO
dc.title.alternativeTemporary Opportunities - An Analysis of the Market for Short-term Rental (Pop-ups) of Retail Space in Oslo.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234nb_NO
dc.source.pagenumber126nb_NO
dc.description.localcodeM-EUTVnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge