Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJahrn, Haakon Evenstad
dc.contributor.authorLileng, Olav M.
dc.date.accessioned2015-07-29T09:49:30Z
dc.date.available2015-07-29T09:49:30Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293767
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er samkonkurranse. Vi har på bakgrunn av Dahl (2014) definert samkonkurranse som ”et samarbeid mellom to eller flere konkurrenter”. Da dette er et relativt nytt tema innenfor allianselitteratur, er det et aktuelt tema å forske videre på. Mikrobryggeriene i Norge kjennetegnes av stor åpenhet og samarbeid med hverandre, samtidig som bransjen er i sterk vekst (Bruaset 2012; Holhøien 2015). Dermed var det interessant å se mikrobryggeribransjen gjennom samkonkurranse. På bakgrunn av dette utarbeidet vi vår problemstilling; Hvordan kan mikrobryggeriene i Norge utnytte samkonkurranse for å forbedre sin konkurranseevne? Vi benyttet oss av et kvalitativt teoridrevet casestudie for å finne svar på vår problemstilling. Videre har vi benyttet oss av dybdeintervjuer med personer i den norske mikrobryggeribransjen. I intervjuene fokuserte vi på informantenes erfaringer og tanker rundt våre tre forskningsspørsmål for å kaste lys over problemstillingen. Informantene bestod av åtte mikrobryggerier av ulik størrelse og alder, samt direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome. Resultatet av vår forskning viser at mikrobryggeriene utnytter samkonkurranse for å få tilgang på teknisk innovasjon, ressurser, kunnskapsdeling, risikodeling: kostnadsdeling og markedsføring samt markedsutvikling. Alle disse fordelene kan føre til økt konkurranseevne, da lavere kostnader, teknisk innovasjon, markedsføring og markedsutvikling kan føre til eksempelvis nye produkter og økt lønnsomhet. Videre så vi at nøkkelen til å kunne utnytte samkonkurranse for å forbedre konkurranseevnen, er evnen til å styre samkonkurranseforhold slik at man oppnår fordelene og reduserer ulempene. Denne evnen har vi definert som samkonkurransekapabilitet. Vi har sett at mikrobryggerienes samkonkurransekapabilitet kjennetegnes av partneridentifisering og uformell relasjonsstyring. Lykkes man med disse grepene, er det å anta at mikrobryggerienes konkurranseevne forbedres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectAlliansernb_NO
dc.subjectSamkonkurransenb_NO
dc.subjectSamkonkurransekapabilitetnb_NO
dc.subjectFordelernb_NO
dc.subjectUlempernb_NO
dc.subjectCoopetitionnb_NO
dc.subjectCoopetition capabilitynb_NO
dc.subjectPartneridentifiseringnb_NO
dc.subjectRelasjonsstyringnb_NO
dc.subjectMikrobryggeribransjen i Norgenb_NO
dc.subjectMikrobryggerinb_NO
dc.subjectCraft Brewerynb_NO
dc.titleHvordan kan mikrobryggeriene i Norge utnytte samkonkurranse for å forbedre sin konkurranseevne?nb_NO
dc.title.alternativeHow Can Craft Breweries in Norway Exploit Coopetition to Improve Their Competitiveness?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber127nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel