Show simple item record

dc.contributor.authorBraathen, Trine
dc.date.accessioned2015-06-24T08:23:59Z
dc.date.available2015-06-24T08:23:59Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-06-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285541
dc.description.abstractDet blir undersøkt om det globale markedet for flytende havvind gir tilstrekkelig læringspotensial til at norsk teknologiindustri kan bli ledende innenfor flytende havvind. Deretter blir det sett på om kompetansen opparbeidet fra olje og gassindustrien (O&G) bidrar til at norsk teknologiindustri har et konkurransefortrinn i markedet. For å svare på forskningsspørsmålene blir det utforsket hvordan teknologisk læring innenfor flytende havvind foregår i det teknologispesifikke innovasjonssystemet (TSIS). Det blir gjennomført en kvalitativ analyse av teknologileverandørene i det norske markedet. For å forstå det norske TSIS er det interessant å kartlegge det globale TSIS for å se på dynamikken i innovasjonssystemet. Landene Storbritannia, USA og Japan er blitt valgt ut til å representere det globale markedet. Ved å se på det TSIS er det mulig å si noe om de norske teknologileverandørene vil kunne lykkes i det fremvoksende markedet som flytende havvind representerer. Resultatene tyder på at den globale læringen ikke er tilstrekkelig for at norsk teknologiindustri som helhet kan lykkes internasjonalt uten et velfungerende hjemmemarked, på tross av en estimert læringsrate på 30% for flytende havvind. Kompetansen i O&G gjør at Norge har et konkurransefortrinn i det flytende havvindmarkedet. ”Mer penger til forskingsinstitutter er ikke veien framover nå. Det skal bygges og demonstreres og vi må selge pilotanlegg og førsteserier.” ”Det vil kreves tid, innovasjon og tålmodighet, og mange forsøk vil feile. Likevel er det et område som vil kunne ha stort potensiale dersom en får et gjennombrudd, og det er derfor verdt å se nærmere på.” (Respondenter, 2015)nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectTeknologisk læringnb_NO
dc.subjectSpillovernb_NO
dc.subjectTeknologispesifikke innovasjonssystemnb_NO
dc.subjectFlytende havvindnb_NO
dc.subjectLæringskurvenb_NO
dc.titleDet teknologiske læringspotensialet for flytende havvind i Norgenb_NO
dc.title.alternativeThe Technological Learning Potential for Floating Offshore Wind Turbines in Norway.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Electrotechnical disciplines: 540nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.description.localcodeM-FORNYnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record