Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWorren, Nicolay André Melsæter
dc.contributor.authorNwachukwu, Chukwudi Ndu
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2022-01-24T11:53:30Z
dc.date.available2022-01-24T11:53:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838933
dc.description.abstractBackground: All businesses, regardless of size, want to be part of the digital revolution and to achieve a greater degree of digital maturity over time. They do so because they want to produce more effective outcomes while also benefiting from the competitive benefits that digital transformation may provide. The digitization of the economy has an impact on small and medium-sized businesses (SMEs), who have been offered new possibilities to engage in the global economy. However, there aren't any concrete examples of how this has played out in the Norwegian market to support this claim. Purpose: The goal of this study is to investigate the digital maturity of small and medium-sized businesses by examining the level of digital maturity among firms using the digital maturity framework developed by Westerman et al., (2014) and identifying the challenges they face in order to achieve higher levels of digital maturity. Furthermore, provide solutions to those challenges, as well as information on the factors driving increased awareness of digital maturity among Norwegian SMEs. Method: In this study, an inductive approach was chosen, and data was collected using both qualitative and quantitative methods. Six participants from various Norwegian SMEs were interviewed and also participated in the survey. Findings and implications: The findings of this study revealed that softer values such as leadership, vision, and strategy, as well as competence and availability, are difficult for SMEs to achieve. Furthermore, it is discussed how resources, specifically in terms of time management, in connection with the advancement of digital maturity in small and medium-sized enterprises affect perceived challenges as well as the support required to advance the level of digital maturity of the enterprises. According to the findings of the study, small and medium-sized businesses face distinct challenges in achieving digital maturity. However, the challenges that were most frequently encountered by the firms that were interviewed are presented in this study. All of the companies shared a common characteristic in that they all aspired to improve their level of maturity in the future. In order to raise the maturity level, they must either have the necessary internal resources or obtain the necessary resources through external assistance such as consultants. Then they will be able to priorities digital transformation efforts and adapt internal structure as well as culture in order to achieve greater levels of digital maturity.en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Alle virksomheter, uansett størrelse, ønsker å være en del av den digitale revolusjonen og oppnå en større grad av digital modenhet over tid. De gjør det fordi de ønsker å gi mer effektive resultater, samtidig som de drar fordel av de konkurransefordelene som følger med å være digital moden. Digitaliseringen av selskaper i arbeidsmarkedet har innvirkning på små og mellomstore bedrifter, gir selskapene en mulighet til å del i den globale økonomien med hjelp av teknologi. Det er imidlertid ingen konkrete eksempler på hvordan dette har spilt seg ut på det norske markedet for å støtte denne påstanden når dette knyttes opp til utfordringer, faktorer og løsninger til disse utfordringene. Hensikt: Målet med denne masteroppgaven er å undersøke den digitale modenheten til små og mellomstore bedrifter ved å kartlegge nivået på den digitale modenheten blant selskaper ved hjelp av den digitale modenhetsrammen utviklet av Westerman et al. (2014), og identifisere utfordringene de står overfor i reisen mot å bli digitale modne. Videre kunne komme med løsninger på disse utfordringene, samt informasjon om faktorene som driver økt bevissthet om digital modenhet blant norske små og mellomstore bedrifter. Metode: I denne studien ble en induktiv tilnærming valgt, og data ble samlet inn ved hjelp av både kvalitative og kvantitative metoder. Seks deltakere fra ulike norske små og mellomstore bedrifter ble intervjuet og deltok også i spørreundersøkelsen. Resultat og konklusjon: Funnene i denne studien avslørte at mykere verdier som ledelse, visjon og strategi, samt kompetanse og tilgjengelighet, er vanskelig for SMB å oppnå. Videre diskuteres det hvordan ressurser, spesielt når det gjelder tidsstyring, i forbindelse med utvikling av digital modenhet i små og mellomstore bedrifter påvirker opplevde utfordringer, så vel som støtten som kreves for å fremme nivået på digital modenhet for foretakene. Ifølge funnene i denne masteroppgaven, står små og mellomstore bedrifter overfor tydelige utfordringer med å oppnå digital modenhet. Utfordringene som var typiske av firmaene som ble intervjuet blir presentert i denne oppgaven. Alle selskapene delte en felles egenskap ved at de alle ønsket å øke modenhetsnivået gradvis over tid. For å øke modenhetsnivået derimot må de enten ha nødvendige interne ressurser eller skaffe de nødvendige ressursene gjennom ekstern bistand, for eksempel ved å leie inn konsulenter som er eksperter på dette eller som har god erfaring med å heve modenhetsnivået til firmaer med ulike utgangspunkt og midler til rådighet. Ettersom dette blir gjort vil firmaene kunne prioritere digital transformasjonsarbeid og tilpasse intern struktur så vel som kultur for å oppnå større grad av digital modenhet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDigitaiseringen_US
dc.subjectDigitalizationen_US
dc.titleDigital mastery within the Norwegian SMB market : seniors' perspectives on the challenges they face as they strive for digital maturity, as well as the solutions to those challenges and the factors affecting their firmsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal