OPS-Konkurranse : evaluering av konkurranse med forhandlinger
Master thesis
Date
2015-05-12Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (RealTek) [1723]
Abstract
OPS er et kontraktsfestet samarbeid hvor private aktører utfører en offentlig oppgave.
"Konkurranse med forhandlinger" er den anskaffelsesprosedyren, også kalt
konkurranseformen, som er mest benyttet ved OPS-anskaffelser av skolebygg i Norge.
Med samtykke fra Bærum kommune har jeg fått utføre en casestudie av OPS-konkurransen
som ble gjennomført for bygging av nytt skolebygg ved Rykkinn barneskole.
Hovedproblemstillingen for forskningsarbeidet har vært:
Finnes det forbedringspotensial i konkurranseformen ”konkurranse med
forhandlinger”, der formålet er offentlig anskaffelse av et nytt skolebygg?
Ut fra hovedproblemstillingen ble en naturlig begynnelse å undersøke hva OPS mer
konkretomhandler. Deretter har det blitt nærmere undersøkt hvilke konkurranseformer som er
aktuelle for OPS, og mer spesifikt hvordan konkurransen om Rykkinn skole er blitt
gjennomført og hvilke prosesser dette involverer.
I teoridelen beskrives grunnleggende teori om OPS med aktuelle konkurranseformer. Videre
presenteres prosjekt som arbeidsform samt ulike prosjektperspektiv, etterfulgt av en
beskrivelse av hvordan en byggeprosess er delt opp og satt sammen, for å gi en overordnet
forståelse av hvordan et bygg blir til. Deretter presenterer teori om evalueringsstrategi i
arkitektkonkurranser og hvordan konkurranseprosessen ved Rykkinn barneskole er blitt
gjennomført.
Rapporten er avgrenset til å omhandle en casestudie der det er undersøkt hvilke erfaringer
Bærum kommune og de ulike leverandørene sitter igjen med etter gjennomføringen av
konkurransen om å få bygge nye Rykkinn barneskole. Det er tatt sikte på å kartlegge viktige
områder der kommunen og leverandørene mener det bør gjøres endringer som kan gjøre
fremtidige konkurranseprosesser bedre og mer effektive. Undersøkelsen er gjennomført på et
overordnet nivå, for å skape et helhetlig bilde av konkurranseprosessen.
Datainnsamlingen er gjennomført ved hjelp av litteraturstudie, intervjuer og studie av det
aktuelle konkurransegrunnlaget. Intervjuene er gjennomført med en kvalitativ tilnærming. De
som er blitt intervjuet er oppdragsgiver, de fire leverandørene som deltok, arkitekt/rådgiver
for gjennomføring av konkurransen og evaluering i bedømmelseskomiteen, samt en juridisk
rådgiver for forhandlingene.
OPS-konkurranser er krevende, både ressursmessig og fordi de ulike aktørene er nødt til å
foreta vurderinger i et livsløpsperspektiv. Dagens skolebygg er svært komplekse og har høye
krav til tekniske installasjoner og bygningsfysikk.
Det viser seg at det kan ligge forbedringspotensial i gjennomføring av selve konkurransen,
samt kravspesifikasjonen i konkurransegrunnlaget.
Masteroppgave – Institutt for matematiske realfag og teknologi
30. januar 2015
III
Det bør vurderes å gjøre noen endringer i oppsettet som lå til grunn for forhandlingsfasen,
relatert til frister og antall forhandlingsmøter. Ett forhandlingsmøte avsatt til å forhandle om
prosjektutforming og kvaliteter er ikke nok. Det bør videre vurderes å ta den første
presentasjonen av tilbudene i konkurransen på "konseptnivå", slik at eventuelle revisjoner av
tilbudene blir mindre omfattende og ressurskrevende. I konkurransegrunnlaget kan
sammenhengen mellom tildelingskriteriene og krav til dokumentasjon med fordel
systematiseres. Kravet til dokumentasjon bør også inneholde sidebegrensing (maks antall
sider).
Flere av tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget ble oppfattet som svært detaljfikserte
og/eller overflødige. Her kan det være fornuftig å gå gjennom kriteriene med leverandørene
og vekte de opp mot hvor stor betydning de har for skisseprosjektfasen. Det kan være aktuelt
å redusere detaljeringsnivået og/eller antall kriterier.
I forhandlingsfasen ble det gjort endringer og lagt føringer for innvendig og utvendig
materialkvalitet. Dette gav en radikal forbedring i prosjektkvalitetene, så slike føringer bør
vurderes i tilsvarende konkurranser.