Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNavrud, Ståle
dc.contributor.advisorBengtsson, Jens
dc.contributor.authorMyrvang, Fride Olin
dc.contributor.authorBrunstad, Øyvind Lothe
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-10-28T10:56:54Z
dc.date.available2021-10-28T10:56:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826263
dc.description.abstractNasjonal Transportplan setter som mål at 50 prosent av nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2030. Denne oppgaven tar for seg en kostnadsanalyse av klimanøytrale og nullutslipps-lastebiler, sammenlignet med diesel-lastebiler. Det er utført en case-studie på selskapet Miniekspress, og målet med oppgaven var å finne ut hvilke typer lastebiler som bør allokeres til et sett av Miniekspress sine ruter for å minimere samlede driftskostnader. Det sees på både bedriftsøkonomiske driftskostnader og miljøkostnader for hver lastebiltype. Ruteallokering som minimerer kostnader, undersøkes med og uten miljøkostnader. Faktorer som betyr mest for hvordan ruteallokeringen blir identifiseres. I tillegg sees det på hvordan den strategiske tilpasningen til Miniekspress påvirkes av lastebil alternativene. Oppgaven baserer seg hovedsakelig på data om rutene fra Miniekspress, miljøkostnader fra Løvold Rødseth, et al. (2019) og estimerte driftskostnader fra Grønland (2018). Kostnadsmodellen ble også laget med grunnlag i Grønland (2018) sin kostnadsmodell, hvor vi blant annet la til miljøkostnader. Basert på kostnadsmodellen lagde vi en optimaliseringsmodell i Excel, som ga ruteallokeringen som minimerer kostnadene. Vi gjorde også sensitivitetsanalyse og simulering, for å se hvilke faktorer som betydde mest. Kostnadsmodellen viste at biogasslastebilene blir billigst for de fleste rutene, dersom miljøkostnaden er inkludert. Dersom miljøkostnader og dagens CO2-avgift er tatt bort, vil derimot diesellastebilen være billigst for de fleste rutene. Vi testet optimaliseringsmodellen for tre kjøretøyparker, hvor «Blandet kjøretøypark» ble billigst dersom miljøkostnaden er med. Euro VI kjøretøyparken blir billigst uten miljøkostnader og CO2-avgift, men desidert dyrest dersom miljøkostnaden stiger frem til 2030. Rekkevidde for elektrisk lastebil og hydrogenpris var faktorer som hadde stor påvirkning på begge modellene. For elektrisk lastebil er det spesielt viktig at denne plasseres på en rute som har kort daglig kjøredistanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEn kostnads- og optimaliseringsanalyse med forskjellige lastebiltyperen_US
dc.title.alternativeA cost and optimization analysis with different truck typesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal