Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOldereid, Ole Gunnar Simensen
dc.date.accessioned2015-03-16T09:54:09Z
dc.date.available2015-03-16T09:54:09Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279293
dc.description.abstractDenne oppgaven tar sikte på å foreslå en landskapsstrategi for Drammen Havns anlegg og omgivelser på Holmen. Historisk har havnene hatt en sentral lokaliseringen i kystbyene og det var ofte nettopp på grunn av havnens fordelaktige plassering at byene vokste frem. I dagens Norge har byene endret seg i takt med en stadig større allmenn bevisstgjøring omkring våre omgivelser. Byene har fått flere ben å stå på og havnens betydning for byens grunnlag har endret seg. Dette åpner for interessante spørsmål omkring hva havnene kan være for byene de er lokalisert i. Landskapsplanen søker å legge opp til en integrering av Holmen i byen for øvrig, og en videreutvikling av havnen i Drammen som samtidig fremmer et positivt og velfungerende bymiljø. I dag er havnen i Drammen i sterk vekst blant annet gjennom en vedtatt flytting av godsterminalen på Sundland og Nybyen i Drammen sentrum til Holmen. Dette innebærer en intensivering av godsvirksomheten på Holmen. For å håndtere et økt godsvolum åpner ny kommuneplan for en ytterligere utvidelse på 350 meter fra dagens grense etter innspill fra Drammen Havn. Dette innebærer en betydelig utvidelse av havnearealets fotavtrykk i byen som bør ses i sammenheng med Drammenslandskapet for øvrig. Oppgaven foreslår gjennom landskapsstrategien en rekke hovedgrep for en videreutvikling av Holmen med utgangspunkt i gjeldende politiske planverk og øvrige formelle forutsetninger. Ved å behandle planene under ett står mulighetene og begrensningene tydeligere frem og landskapsstrategien kan ses på som en ambisiøs, men realistisk kompromissløsning som legger opp til en balansert havnevekst i en by kjent for sin store satsning innen byutvikling. Drammen har de siste tiårene vært i gjennom en enorm snuoperasjon med mål om å skape en bedre by for sine innbyggere. Landskapsstrategien ser Holmen i lys av denne satsningen. Kartlegging av stedlige forhold har avdekket en rekke interessante funn, deriblant at Drammen Havns vekstambisjoner om videre utfylling av havnen innebærer et såpass stort fyllmassebehov at dette med utgangspunkt i planlagte utbyggingsprosjekter i regionen anses som lite realistisk å få dekket. Foreslått landskapsplan baserer seg på en utfyllingsstrategi med utgangspunkt i et forventet tilgjengelig volum av fyllmasser for slik å sikre en best mulig utnyttelse av disse, i tillegg til å sikre et rammeverk omkring havnens videre utstrekning i byen. This Master’s thesis aims to propose a landscape strategy for the facilities at the Port of Drammen and the surroundings at Holmen. Historically the ports were located centrally in the coastal cities, and the existence of these cities was often based on the favourable location of the port. The cities in Norway have changed according to a gradually growing general consciousness of our surroundings. Today, most cities of a certain size are based on several business activities in addition to the industry. The foundation of the city is no longer fully based on the port. This major change raises a discussion regarding what role the port should play in the cities. The landscape strategy aims to set the scene for an increased integration of Holmen in Drammen and a continued development of the port terminal which at the same time contributes to an aesthetically functional city environment. Today, the port of Drammen is growing partially as a result of a planned relocation of the goods yard at Sundland and Nybyen in the city centre of Drammen. This involves increased handling of goods at Holmen. In order to meet this growth, the strategy plan of the Municipality of Drammen arranges for the port to expand 350 metres on the existing limitation as a result of the growth ambitions of the Port of Drammen. This expansion involves a great impact on the city and should be seen in relation to the landscape of Drammen. The landscape strategy presents a solution for a continued development of Holmen based on politically rooted ambitions and formal conditions. By seeing these conditions as a whole, the possibilities and limitations becomes clear, and the landscape strategy can be looked upon as an ambitious, yet realistic compromise solution. This sets the scene for a balanced growth of the port in a city known for its efforts related to urban development. The past decades Drammen has been through a comprehensive change of course aiming for an improved city for its citizens. The landscape strategy sees Holmen in relation to the urban development projects in Drammen. A survey of local conditions has unveiled several interesting findings, including the fact that the current plans for area expansion of the Port of Drammen involves a need for a large volume of rock mass which the planned construction projects in the region seems unable to cover. The presented landscape strategy is based on an expansion strategy in order to ensure the best possible utilization of the expected available rock mass. In addition to this, the landscape strategy aims to ensure the existence of a framework concerning the port’s further expansion in the city landscape.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectHavnnb_NO
dc.subjectDrammennb_NO
dc.subjectByutviklingnb_NO
dc.subjectLandskapsarkitekturnb_NO
dc.subjectLandskapsstrateginb_NO
dc.subjectPortnb_NO
dc.subjectOffentlige romnb_NO
dc.subjectLandscape Strategynb_NO
dc.subjectHarbournb_NO
dc.title"Havna midt i byen" - en landskapsstrategi for Holmen, Drammen Havnnb_NO
dc.title.alternative"The Port in the City" - A Landscape Strategy for Holmen, Port of Drammennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230nb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge