Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAntonsen, Tonje Veronika
dc.date.accessioned2015-03-16T08:31:53Z
dc.date.available2015-03-16T08:31:53Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279255
dc.description.abstractStøy er et økende problem, og blir sett på som en trussel mot folkehelsen. Holdepunktene for at støy har stor innvirkning på helse er sterke. Støy påvirker helse og velvære ved å forstyrre bl.a. søvn, hvile, kommunikasjon, konsentrasjon og kognisjon. I Vest Europa går minst en million sunne leveår hvert år tapt, på grunn av trafikkrelatert støy. Av disse er det ca 903 000 som kan relateres til støyinduserte søvnforstyrrelser. I Norge er det anslått at ca 5 % av befolkningen har støyinduserte søvnforstyrrelser. Veitrafikk er den største kilden til støy, men jernbanestøy er vist å kunne være minst like forstyrrende. I fremtiden vil det legges større vekt på miljøvennlige fremkomstmidler, som bl. a. skinnegående trafikk. Av denne grunn anses det som høyst aktuelt med studier som ser på helseeffekter som følge skinnegående støykilder. Hovedmålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom støy fra skinnegående trafikk (tog, trikk og t – bane) og selvrapporterte søvnforstyrrelser. Det var også av spesiell interesse å undersøke om sosioøkonomiske faktorer (SES) som inntekt og utdanning, kunne modifisere sammenhengen mellom skinnegående trafikkstøy og søvnforstyrrelser. Studien tok utgangspunkt i data som allerede var samlet inn gjennom forskningsprosjektet Helse og miljø i Oslo (HELMILO). HELMILO – prosjektet er en oppfølging til Helseundersøkelsen i Oslo (HUBRO). Alle som hadde vært med i HUBRO fikk forespørsel om å være med i HELMILO. Data ble innsamlet ved hjelp av spørreskjema. Det var 13 019 personer som besvarte spørreskjemaet. Av disse var det 9099 personer som representerte vårt endelige utvalg. Det ble utført deskriptive analyser med kji-kvadrat tester og «one – way ANOVA». Logistisk regresjon ble brukt for å undersøke sammenhengen mellom støy fra skinnegående trafikk og søvnforstyrrelser. I tillegg ble det gjort interaksjonsanalyser med variablene inntekt, utdanning og antall skinnegående støykilder. Det ble også utført andre tilleggsanalyser som trendanalyser og logistisk regresjonsanalyse for personer med soveromsvindu vendt ut mot jernbane. I den logistiske regresjonsanalysen hvor det ble justert for kjønn og alder, ble det funnet signifikante sammenhenger mellom støy fra skinnegående trafikk og søvnforstyrrelser. Denne signifikante sammenhengen forsvant da en rekke utvalgte variable ble justert for. Resultatene fra interaksjonsanalysene viste ingen modifikasjon fra SES eller antall banekilder mellom støy fra skinnegående trafikk og søvnforstyrrelser. Studien kan ikke gi støtte til at støy fra skinnegående trafikk har en sammenheng med søvnforstyrrelser. Det kan heller ikke gis støtte til at sosioøkonomiske faktorer og antall skinnegående støykilder, modifiserer sammenhengen mellom skinnegående trafikkstøy og søvnforstyrrelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectStøynb_NO
dc.subjectSkinnegående trafikkstøynb_NO
dc.subjectSøvnforstyrrelsernb_NO
dc.subjectSelvrapporterte søvnforstyrrelsernb_NO
dc.titleSammenhengen mellom støy fra skinnegående trafikk og søvnforstyrrelsernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO
dc.description.localcodeM-FOLnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge