Ungdom med langvarige helseutfordringer : erfaringer fra et gruppebasert opplæringstilbud
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279182Utgivelsesdato
2015-03-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (ILP) [763]
Sammendrag
Bakgrunn: Kronisk sykdom er en utfordring som griper inn i hverdagen både til den som rammes og pårørende. Ungdomstiden er en krevende periode med store endringer fysisk, psykisk og sosialt, og med en langvarig helseutfordring i tillegg kan det blir ytterligere utfordringer med å ta vare på egen helse, utdanning, familie og fritid. Ungdomsmedisin skal være et satsningsområde ifølge myndighetene og som et ledd i dette tilbyr et helseforetak på Østlandet opplæringstilbudet Ung medvirkning og mestring til ungdommer med langvarige helseutfordringer, med det formål å synliggjøre og ivareta deres behov.
Mål: Målet med denne studien var å finne svar på hvordan deltakelse ved Ung medvirkning og mestring oppleves å fremme helsen blant ungdom med langvarige helseutfordringer i overgangen til voksenlivet.
Metode: Det ble benyttet en kvalitativ metode modifisert Grounded theory. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervjuer, et dybdeintervju og fire telefonintervjuer med til sammen åtte informanter.
Resultat: Fire kategorier ble identifisert; Å være i et fellesskap, Å føle seg forstått, Å bli tryggere på seg selv, Å se positivt på fremtiden, som videre genererte kjernekategorien; Å oppleve styrket egenverdi.
Konklusjon: Det gruppebaserte opplæringstilbudet ser ut til å ha betydning på faktorer som kan fremme helsen til ungdommer med langvarige helseutfordringer i overgangen til voksenlivet. Deltakerne opplevde å få mer innflytelse på egen helse og velbefinnende, og de hadde tilegnet seg strategier for å takle egen helseutfordring gjennom en styrket egenverdi fra erfaringene av å være i et fellesskap, føle seg forstått, bli tryggere på seg selv og klare å se positivt på fremtiden.