Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorFalk-Larssen, Marte
dc.contributor.authorStøre, Karoline Olea Astrup
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-10-08T10:34:25Z
dc.date.available2021-10-08T10:34:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788684
dc.description.abstractBakgrunn: Engleinvestorbransjen har lenge vært dominert av menn. I det siste har det vært et økende fokus i media og forskning på å stimulere flere kvinner til å gå inn som engleinvestorer. Kvinner har blitt mer og mer synlige og kontrollerer én tredjedel av verdens formue. Andelen kvinnelige engleinvestorer i Norge har til nå vært lav og tall fra Grünfeld et al. (2010) viser en prosentandel på kun 8%. Det er derfor interessant å undersøke hvordan den kvinnelige engleinvestoren i Norge opplever bransjen og navigerer for å skape seg selv. Hensikt: Hensikten med denne studien har vært å få et bedre innblikk i den norske kvinnelige engleinvestoren og engleinvestorbransjen slik den er i dag. Ønsket er å se hvorvidt de kvinnelige engleinvestorene kjenner på noen barrierer i bransjen og dersom de gjør det, se hvordan engleinvestorene velger å håndtere disse. For å svare på dette vil vi videre presentere problemstillingen for oppgaven: “Hvordan benytter den kvinnelige engleinvestoren sitt nettverk og hvordan overkommer de eventuelle kjønnsbarrierer i bransjen?” Metode: For å besvare problemstillingen har vi benyttet oss av kvalitativ metode, med semistrukturerte dybdeintervjuer. Vi har gjennomført 13 intervjuer via den digitale plattformen Zoom. Informantene i studien har bidratt med sin erfaring, opplevelse og kunnskap om hvordan det er å være kvinnelige engleinvestor i Norge. For å få en dypere kunnskap om engleinvestorbransjen, hadde vi et ekspertintervju med en kvinnelig engleinvestor som er en stor bidragsyter i det norske økosystemet. Funn og implikasjoner: Studien har gitt et bilde av den norske kvinnelige engleinvestoren og hennes opplevelse av bransjen. Den har også sett på hvordan engleinvestorene benytter seg av nettverk i rollen som engleinvestor - og til å overkomme potensielle barrierer. Studien viste hvordan de kvinnelige engleinvestorene har tilegnet seg strategier gjennom tidligere karriere og i rollen som engleinvestor, for å kunne håndtere de potensielle kjønnsbarrierene som er i bransjen. Studien viser hvordan de kvinnelige engleinvestorene jobber for mer mangfold og likestilling, men at dette også krever at alle jobber bevisst for det og ikke bare kvinnene.en_US
dc.description.abstractBackground: The business angel ecosystem has long been dominated by men. Recently, the media and research institutions has increased their attention toward stimulating more women to enter the business world as angel investors. especially then because there has been a parallel development in the number of female entrepreneurs. In Norway, however, women´s participation in this market has so far been low. It is therefore interesting to investigate how the female business angel in Norway is experiencing the market and navigating to create herself. Purpose: The purpose of this study is to gain insight into the Norwegian female business angel and the business angel ecosystem in Norway. The desire is to see whether the female business angel feel any barriers in the market and if they do, see how the business angel choose to handle these. To answer this, we will further present issues for the thesis: “How does the female business angel use her network and how does she overcome, if any, gender barriers in the industry?” Method: To answer the problem, we have used a qualitative method with semi-structured indepth interviews. We conducted 13 interviews thru the digital platform Zoom. The informants in the study have contributed with their experience and knowledge of what it’s like to be a female business angel in Norway. To gain a deeper knowledge of the business angel market, we had an expert interview with a female business angel who is a major contributor to the Norwegian ecosystem. Findings and implications: The study has provided a picture of the Norwegian female business angel and her experience of the industry. It has also looked at how business angels use networks in their role as business angels – and to overcome potential barriers. The study showed how female business angel have acquired strategies through previous careers and in the role of business angles, to be able to handle the potential gender barriers in the market. The study shows how the female business angel work for more diversity and equality, but that this also requires that everyone works consciously for it and not just the women.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDen kvinnelige engleinvestoren i Norge : en kvalitativ studie av engleinvestorens bruk av nettverk og håndtering av kjønnsbarriereren_US
dc.title.alternativeThe female business angel in Norway : a qualitative study of a business angels use of network and dealing with gender barriersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal