Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarset, Bernt
dc.contributor.authorWalløe, Ines Jouquand
dc.contributor.authorShah, Kathrine
dc.date.accessioned2021-10-08T07:53:38Z
dc.date.available2021-10-08T07:53:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788599
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilken påvirkning overgangen fra ansikt-til-ansikt jobbintervjuer til digitale jobbintervjuer har hatt på rekrutteringsprosessen. Grunnet covid-19 har organisasjoner blitt tvunget til å ta i bruk digitale intervjuer, og selv om det er klare fordeler forbundet med slike intervjuer har det vært uttrykt bekymringer om det digitale intervjuets påvirkning på informasjonsinnsamlingen. Vi har valgt å se på rekrutteringsarbeidet fra tre ulike aspekter: organisatorisk, psykologisk og teknologisk. I våre funn kommer det tydelig frem at det digitale intervjuets påvirkning på disse tre aspektene avhenger av hvor opptatt rekruttereren er av objektivitet og fravær av subjektiv informasjon. Empirien er innsamlet gjennom semistrukturerte intervjuer med ni rekrutterere. For å få en bredest mulig innsikt i rekruttereres erfaring med det digitale intervjuet, inkluderte vi både informanter som rekrutterer internt til egen organisasjon og eksternt til kunder av organisasjonen. Alle informantene jobber i forskjellige organisasjoner. Våre funn tilsier at det digitale intervjuet er godt egnet for å kunne vurdere en kandidat, forutsatt av at man har en strukturert prosess, en spesifikk stillingsanalyse og supplerende tester. Intervjuet vil derimot kunne skape en distanse mellom intervjuobjekt og intervjuer. Dette kan forbedre intervjuerens objektivitet, men kan også føre til et mulig informasjonstap siden det blir vanskeligere for intervjuer å skape et trygt rom for informasjonsdeling. Det digitale intervjuet har potensiale til å fungere godt, gitt at man har klare rammer for gjennomføring av intervjuene, spesielt med tanke på hva som forventes i intervjuet, hvilke roller de forskjellige partene i intervjuet har og retningslinjer for gjennomføring av intervjuet.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this thesis has been to investigate the impact of the transition from face-toface job interviews to digital job interviews. Due to covid-19, organizations have been forced to use digital interviews, and although there are clear benefits associated with such interviews, there has been expressed concerns regarding the impact of digital interviews on information gathering. We have chosen to examine the recruitment process through three different aspects: organizational, psychological, and technological. In our findings, it is clear that the impact of the digital interview on these three aspects depends on how concerned the recruiter is with objectivity and the absence of subjective information. The empirical data was collected through semi-structured interviews with nine recruiters. In order to gain the broadest possible insight into recruiters' experience with the digital interviews, we included both informants who recruit internally to their own organization and externally to customers of the organization. All the informants work in different organizations. Our findings indicate that the digital interview is well suited to assess a candidate, provided that you have a structured process, a specific job analysis and supplementary tests. The interview might, on the other hand, create a distance between the interviewee and the interviewer. This can improve the interviewer's objectivity but can also lead to a possible loss of information as it becomes more difficult for interviewers to create a safe space for information sharing. The digital interview has the potential to work well, provided that there is a clear framework for conducting the interviews, especially with regard to what is expected in the interview, the roles of the different parties in the interview and guidelines for conducting the interview.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleÅ skape nærhet på avstand : en kvalitativ studie av det digitale jobbintervjuet fra rekrutterers perspektiven_US
dc.title.alternativeCreating closeness at a distance : a qualitative study of the digital job interview from the recruiters’ perspectiveen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal