Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorKhademi, Pegah
dc.contributor.authorKillingstad, Lisa Lakskjønn
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-10-05T09:15:51Z
dc.date.available2021-10-05T09:15:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787655
dc.description.abstractSom følge av covid-19 opplevde Norge en sosial nedstenging våren 2020. De store konsekvensene resulterte i stengte skoler, barnehager, arbeidsplasser, samt begrensninger for sosiale sammenkomster. På bakgrunn av dette ønsket vi å undersøke om krisesituasjonen har ført til nye muligheter for styrere i barnehagesektoren. Formålet til studien er å bidra til mer kunnskap om den entreprenørielle lederrollen og hvordan denne er fremtredende i en situasjonsbestemt kontekst, under en krisesituasjon som koronapandemien representerer. For å forstå informantens rolle i sammenheng med entreprenøriell ledelse, har vi benyttet Levinsons (1959) rolleteori som overordnet og strukturerende rammeverk. Levinsons (1959) rolleteori er knyttet til tre aspekter: eksterne rollekrav, subjektiv rolleforståelse og faktisk rolleutøvelse. For å svare på dette, har vi utformet følgende problemstilling: “Hvordan utvikler styrere i barnehagesektoren sin entreprenørielle lederrolle i krisesituasjoner?” Gjennom en fenomenologisk flercasestudie har vi gjennomført åtte individuelle dybdeintervjuer som informasjonskilder til våre kvalitative datainnsamlingsmetoder. Informantene som deltok i studien er alle barnehagestyrer, og har under Covid-19 pandemien gjennomført radikale endringer i aktiviteter og praksis for å møte de nye kravene som stilles barnehagen. Vi har utformet en konseptuell modell for å forklare hvilke faktorer som påvirker styrerens entreprenørielle lederrolle. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i Levinsons (1959) tre rolleaspekter, entreprenørskapsteorien til Bolton og Lane (2011) om individuell entreprenøriell orientering (IEO) og Sarasvathys (2001) teori om effectuation. Styrerne har i løpet av pandemien fått muligheten til å utfordre seg selv kreativt ved å implementere endringer og ideer for dagens og fremtidens barnehagehverdag. Vi håper studien bidrar til at flere styrere tar inspirasjon fra de entreprenørielle styrerne, som krever motivasjon og innsats.en_US
dc.description.abstractDue to Covid-19 pandemic, Norwegian society experienced a lockdown. The dramatic circumstances of this crisis resulted in closed schools, kindergartens, workplaces, as well as restrictions for social gatherings. In line with this, our desire to closer investigate the consequences of this total closure for the operations of kindergartens emerged, with a special curiosity regarding the experiences and entrepreneurial role of kindergarten managers’. Thus, the aim of the study is to get a deeper knowledge concerning how entrepreneurial leadership role emerge during a crisis. To understand our informant’s role in the context of entrepreneurial leadership, we used Levinson's (1959) role theory. Levinson’s (1959) role theory is related to three aspects of the role: external role-demands from social structure, individual role-conception, and role-performance. Further, as we study the entrepreneurial role of kindergarten managers’. To answer this, we have defined the following research question: “How do kindergarten managers’ develop an entrepreneurial leadership role during a crisis?” To collect the appropriate empirical material needed for this research problem, phenomenological design has been used as a methodology approach. We performed 8 in-depth interviews as sources of information for our qualitative data collection methods. The informants who participated in the study are all kindergarten managers’ operative during the Covid-19 pandemic. The ideas and organizational changes implemented as responses to the crisis differ between the different managers’, where various entrepreneurial methods are observed. We have designed a conceptual model to explain the factors that influence the kindergarten managers’ entrepreneurial leadership role. The theoretical framework is based on Levinson's (1959) three aspects of the role, the entrepreneurship theory of Bolton and Lane (2011) individual entrepreneurial orientation (IEO) and Sarasvathys (2001) theory on effectuation. During the pandemic, kindergarten managers’ have had the opportunity to challenge themselves creatively by implementing changes and ideas for today's and the future kindergarten. We hope the study contributes to more kindergarten managers’ taking inspiration from the entrepreneurial kindergarten managers’, which requires motivation and effort.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectLeadershipen_US
dc.subjectMangementen_US
dc.titleEt entreprenørielt perspektiv på lederrollen i en krisesituasjon : en kvalitativ studie av barnehagestyrerens rolleutvikling under koronapandemienen_US
dc.title.alternativeAn entrepreneurial perspective on the leadership role in a crisis : a qualitative study of the kindergarten managers’ role development during covid-19 pandemicen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal