Sentrale elementer ved en enhetlig organisasjonskultur
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278457Utgivelsesdato
2015-03-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
En god og enhetlig organisasjonskultur blir ansett som et konkurransefortrinn, og er mange organisasjoners drøm. En slik kultur kan være til fordel for organisasjonen på flere områder (Strand 2007). Den kan virke som et styringsverktøy for retning og handling, samt være motiverende og identitetsskapende for medlemmene av kulturen. I tillegg kan kulturen være et redskap for å presentere organisasjonen og påvirke omgivelsenes oppfatninger.
Denne oppgaven vil belyse organisasjonskulturen til Nordic Choice Hotels, som har en enhetlig og velfungerende kultur. Målet er å belyse de elementene som gjør organisasjonskulturen til et forbilde for andre. Oppgavens forskningsspørsmål er som følger:
Hvilke elementer er med på å gi Nordic Choice Hotels en enhetlig kultur, og i hvor stor grad er kulturen allikevel delt? Hvilken betydning har en slik kultur, og er styring av en slik kultur mulig?
Det empiriske datamaterialet kommer hovedsakelig fra et spørreskjema, hvor det har blitt gjennomført en pilotsamtale i forkant. Første del av spørreskjemaet består av det etablerte spørreskjema Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) av Kim Cameron og Robert Quinn. Den siste delen er bygd opp på samme måte som OCAI, med påstander informantene skal besvare på en fempunktsskala. Diskusjonen tar for seg det empiriske materialet for å besvare forskningsspørsmålet, og se det i lys av teorien.
Et interessant funn i undersøkelsen er at eier og leder har stor betydning for kulturens opphav, samt som kulturbærer. Det ser ut til at Petter Stordalen er med på å skape lojalitet og identitet gjennom sine personlighetstrekk som åpen, ærlig, energisk og fargerik. En annen viktig faktor for å skape en enhetlig kultur i Nordic Choice Hotels er tydelig samsvar mellom kulturen og andre elementer som mål, strategi, struktur, handlinger og organisering. Handlinger blir sett på som svært viktig for å uttrykke kulturens innhold. Det kan kort sies at kulturen er synlig gjennom de fleste elementene i organisasjonen, både formelle og uformelle. Den er som en rød tråd, og er like fremtredende i hverdagen som til fest, feiringer og sosiale arrangementer. Et annet interessant funn er at organisasjonen er lite strukturert og systematisk til å være Skandinavias nest største hotellkjede med 13 000 ansatte. Det innebærer fokus på handlinger og igangsetting. De er ikke redde for å satse eller prøve, og blir gjerne sett på som nyskapende i bransjen, noe som gjenspeiler gründerånden som er en del av kulturen.