Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBernt, Aarset
dc.contributor.authorMoen, Knut Brox
dc.contributor.authorSandvand, Dag Günther
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-09-08T11:44:18Z
dc.date.available2021-09-08T11:44:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774620
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker hvorvidt kundedata og forbruksdata (gjerne i kombinasjon med andre datakilder) kan tilføre et verdifullt innsiktsgrunnlag, som kan benyttes i forretningsutvikling og innovasjon. Vi ønsker å se nærmere på teknologiens rolle i bedriftens verdikjeder og kartlegge prosessen som gjør om rådata til innsikt og deretter videre til konkret verdiskapning. I tillegg vil denne undersøkelsen avdekke hvilke organisatoriske elementer som bør ligge til grunn for å lykkes med datadrevet innovasjon. Vi har avgrenset oppgaven til å omhandle forretningsutvikling. Dette har resultert i følgende problemstilling: Hvordan kan etablerte bedrifter bruke data i forretningsutvikling? Det har vært en utrolig teknologisk utvikling de siste 10 årene, som har ledet til enorm innovasjonskraft. Det er derfor hensiktsmessig å se på forskning fra de seneste årene og grunnleggende teorier som er relevant for denne oppgaven. For å belyse studiens problemstilling ble det benyttet et kvalitativt casestudie, der datainnsamlingen ble gjennomført i form av 10 dybdeintervjuer med ansatte fra to casebedrifter. Caseenhetene består av to store norske bedrifter som opererer i bransjene: bank/finans og telekommunikasjon. Informantene i undersøkelsen består av ledere, beslutningstakere, forretnings-, IT- og dataspesialister. Resultatene i undersøkelsen viser hvilke barrierer og utfordringer informantene mener er viktige for å håndtere implikasjonene av den nye dataøkonomien. Her kommer det frem en rekke konkrete forslag og grep som kan øke evnen til å utnytte bedriftens data til forretningsutvikling. Deretter gjøres det rede for en typisk informasjonsflyt i bedriftene og funksjonene som gjør at ulike datakilder (som kommersielle og industrielle data) kan samles inn, lagres, behandles og benyttes til å danne nye innsiktsgrunnlag i virksomheten. I tillegg identifiseres utfordringer og muligheter innenfor big data og dataanalyser. Til slutt presenteres databasert entreprenørskap og innovasjon med hovedfokus på integrering av data og innsikt i virksomhetens forretningsaktiviteter. Her undersøkes mulighetene for å skape nye og forbedre eksisterende forretningsmodeller ved hjelp av data og datavitenskap som en viktig innsatsfaktor.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEn analyse av datadrevet verdiskapning og innovasjon i to store norske bedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.source.pagenumber79en_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal