Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorOftedal, Rolf
dc.contributor.authorSveen, Markus Hasler
dc.contributor.authorRiksheim, Kristian Listou
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2021-08-16T06:21:24Z
dc.date.available2021-08-16T06:21:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767855
dc.description.abstractBackground: Tourism in Norway is an industry with long traditions, but Covid-19 has required many Norwegian tourism destinations to rethink the way they provide experiences for tourists. Hence, it is imperative to research how new methods and systems for innovation can be applied to develop memorable experiences. Purpose: This study aims to research best practice on how to apply Design Thinking and gamification in the development of memorable experiences. To answer this, we came up with the following problem statement: How can Design Thinking and gamification improve innovation in the development of memorable experiences within tourism? Method: To answer the problem statement, we used Action Research as the methodical approach to the four Design Thinking phases: Empathise, Define, Ideation & Prototyping and Testing & Iteration. Qualitative data collection methods such as in-depth interview, observations, experiments and workshops are central to this study. The co-researchers of this study are five experience providers geographically located close to the famous tourist destination of Nordkapp. We had two groups of informants within the study, consisting of potential tourists and industry experts. Findings and Implications: The study shows how we applied the four phases of Design Thinking to a tourism context by developing new tools for understanding positive psychology and implementing gamification in practical experience design. In the empathise phase, we developed new methodical steps to gain insights into PERMA's positive psychology framework for individual tourists. In the define phase, we developed the PERMA map tool to assist experience providers in understanding the framework in a practical setting. Further, a player taxonomy is adapted to a tourism context to communicate insights. In the Ideation& Prototyping Phase, we developed a screening and development tool based on gamification concepts and methods. We exemplified how to apply this tool in a practical setting in the testing & iterations phase.en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Turistindustrien er en bransje med lange tradisjoner i Norge, men som følge av Covid-19 er mange norske reiselivsdestinasjoner nødt til å tenke nytt over hvordan de kan tilby turistoppelvelser. Det er derfor avgjørende å undersøke hvordan nye metoder og systemer kan brukes til å utvikle minneverdige opplevelser. Hensikt: Hensikten med denne studien har vært å undersøke beste praksis for å bruke design thinking og gamification til å utvikle minneverdige opplevelser. For å besvare dette har vi kommet opp med følgende problemstilling: Hvordan kan Design Thinking og gamification forbedre innovasjon i utviklingen av minneverdige opplevelser i reiselivet? Metode: For å besvare på denne problemstillingen er aksjonsforskning blitt benyttet som den metodiske tilnærmingen. Det har blitt gjennomført en Design Thinking prosess, basert på fire faser: Empatisere, Definere, Ideskaping & Prototyping og Testing & Iterasjon. Kvalitative datainnsamlings metoder som dybdeintervju, observasjoner, eksperimentering og workshops er sentralt for dette studiet. Medforskerne i dette studiet er opplevelsesleverandører med nær tilknyttning til Nordkapp. To grupper av informanter er brukt i studien – potensielle turister og eksperter innen reiselivet. Funn og implikasjoner: Studien viser hvordan de fire fasene i design thinking kan brukes i reiselivet ved å utvikle nye verktøy for å implementere gamification under utviklingen av minneverdige opplevelser. I empatifasen utviklet vi nye metodiske trinn for å forstå brukeren av turisopplevelser gjennom PERMA, et rammeverk for å forstå positiv psykologi. I defineringsfasen ble verktøyet PERMA-kart utviklet for å gi opplevelsesleverandørene en forståelse av rammeverket i en praktisk kontekst, og en taksonomi for spilldesign ble tilpasset for å kommunisere innsikter. I ideskaping & prototypingsfasen utviklet vi et nytt screening og utviklingsverktøy basert på konsepter og metoder fra gamification. I testing & iterasjonsfasen ble dette verktøyet brukt for å eksemplifisere hvordan man kan bruke dette verktøyet i praksis.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectTurismeen_US
dc.subjectTourismen_US
dc.titleGamification in tourism : a design thinking approach to memorable experience designen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal