Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorKarlsen, Katrine Mariell
dc.contributor.authorAannestad, Thomas Karl
dc.date.accessioned2021-08-09T09:36:55Z
dc.date.available2021-08-09T09:36:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766953
dc.description.abstractBakgrunn: Offentlige virksomheter står overfor en voksende rekke med utfordringer og ressursbegrensninger som utfordrer bærekraften i dagens velferdssamfunn. For å møte disse utfordringene må offentlige virksomheter jobbe smartere og mer målrettet med innovasjon, og intraprenører vil spille en viktig innovasjonsrolle i denne utviklingen. Det må derfor undersøkes mer om effekten av intraprenørskap i offentlig sektor. Hensikt: Formålet med denne studien er å bidra til mer kunnskap om intraprenører i offentlig sektor, gjennom en casestudie i Skatteetaten. Studien ser nærmere på hvordan vi kan forstå intraprenøriell atferd gjennom rammeverk for individuell entreprenøriell orientering (Bolton og Lane, 2012; Kraus, Breier, Jones & Hughes, 2019) og mestringstro (Bandura, 1977), i lys av drivere og barrierer for innovasjon i denne sektoren. Med dette som bakgrunn har vi søkt å besvare følgende problemstilling: Hvordan kan vi forstå intraprenøriell atferd og mestringstro, i lys av drivere og barrierer i offentlig sektor? Metode: Gjennom en kvalitativ studie med fenomenologisk tilnærming, har vi gjennomført en casestudie basert på ni individuelle dybdeintervjuer med intraprenører i Skatteetaten. Funn og implikasjoner: Funnene i studien indikerer at intraprenører i offentlig sektor kjennetegnes ved en intraprenøriell atferd hvor dimensjonene autonomi, innovasjonsevne og proaktivitet dominerer. Studien viser videre at intraprenørene opplever flere barrierer enn drivere. Spesielt viser funnene at intraprenørene opplever at ressurser tildeles ut fra politiske bestemmelser i et “ovenfra-og-ned”-perspektiv og at de har et begrenset handlingsrom til å utforske og eksperimentere med egne idéer. Disse barrierene er svært hemmende i deres arbeid med egne idéer. Likevel viser studien at intraprenørene blant annet drives av å få jobbe autonomt med å utfordre barrierene og løse problem- og brukerorienterte behov. Videre viser funnene at intraprenørenes mestringstro i størst grad styrkes gjennom tidligere erfaring med å overkomme motstand knyttet til utvikling og implementering av egne idéer, sosial støtte fra leder og kolleger og observasjon av rollemodeller. Med utgangspunkt i studiens funn foreslår vi et nytt teoretisk rammeverk for å forstå intraprenørenes atferd og mestringstro i offentlig sektor.en_US
dc.description.abstractBackground: The public sector is facing a growing number of obstacles and resource constraints that challenge the sustainability of today’s welfare society. In order to meet these challenges, public companies have to work smarter and more goal-oriented with innovation and intrapreneurs will play an important role as innovators in this development. The effect of intrapreneurship must therefore be further investigated. Purpose: The purpose of this study is to contribute to more knowledge about intrapreneurs in the public sector through studying a case in The Norwegian Tax Administration. The study looks more closely at how we can understand intrapreneurial behavior through the framework of individual entrepreneurial orientation (Bolton and Lane, 2012; Kraus et al., 2019) and self-efficacy (Bandura, 1977), in the light of drivers and barriers to innovation. This study aims to answer the following research question: How can we understand intrapreneurial behavior and self-efficacy, in light of drivers and barriers in the public sector? Method: Through a qualitative study with a phenomenological approach, we have conducted a case study based on nine individual in-depth interviews with intrapreneurs in the Norwegian Tax Administration. Findings and implications: The findings in this study indicate that intrapreneurs in the public sector are characterized by an intrapreneurial behavior where the dimensions autonomy, innovativeness, and proactiveness dominate. The study further shows that intrapreneurs experience more barriers than drivers. In particular, the intrapreneurs experience that the company’s resources are allocated based on political provisions in a "top-down" perspective and that they have limited possibilities to explore and experiment with their own ideas. These barriers are very inhibiting in their work with their own ideas. Nevertheless, the study shows that intrapreneurs are driven by working autonomously to challenge barriers and solve problem- and user-oriented needs. The findings also show that their self-efficacy is strengthened through previous experience with overcoming resistance related to the exploration and exploitation of their own ideas, social support from managers and colleagues, and observing role models in the organization. Based on the study's findings, we propose a new theoretical framework for understanding the behavior and self-efficacy of intrapreneurs in the public sector.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDen offentlige intraprenøren som pådriver for innovasjon : en kvalitativ studie av intraprenøriell atferd og mestringstro i offentlig sektoren_US
dc.title.alternativeThe public intrapreneur as a frontrunner for innovation : a qualitative study of intrapreneurial behaviour and self-efficacy in the public sectoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal