Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNavrud, Ståle
dc.contributor.advisorGrünfeld, Leo
dc.contributor.authorMangset, Jon Simen Hilstad
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-12-07T15:10:46Z
dc.date.available2020-12-07T15:10:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2712262
dc.description.abstractNettoringvirkninger av samferdsels innvesteringer er at av temaene innenfor samfunnsøkonomiske analyser som har hatt større fremskritt de siste årene. Det er spesielt agglomerasjonsvirkninger ved reduksjon av reisetid som er av interesse. Agglomerasjonsvirkninger av samferdselsinvesteringer er produktivitetsgevinstene av å gjøre «verden mindre». Gjennomførte veiprosjekter reduserer ofte reisetiden og avstanden mellom forskjellige områder, og dette gjør det lettere for forskjellige aktører og produsenter å interagere med hverandre. I sammenheng med prosjektene innenfor fergefri E-39 så har det blitt utført flere tilleggsanalyser for å estimere effekten av agglomerasjon. Metodikken for å regne ut agglomerasjonsgevinstene er ikke fastlagt og ulike samfunnsøkonomiske miljøer legger ulike forutsetninger til grunn. På grunn av stor forskjell i resultatene, har dette ledet til utviklingen av en mal for å regne ut netto ringvirkninger. Malen er basert på den britiske malen fra Department for Transport. Den nye malen har fått kritikk for å benytte parametere som er utregnet med britiske data, da det er utrykt at parameterne ikke er relevante i forhold til Norge. Denne studien fokuserer på hvordan produktivitet blir påvirket av agglomerasjon og estimerer agglomerasjonselastisiteter gjennom forskjellige produktivitets- og agglomerasjonsmål. Fra resultatene i denne oppgaven får vi en indikasjon på at norske og britiske agglomerasjonselastisiteter er ulike. Det er grunn til å tro at metodikken for estimering av agglomerasjonselastisiteter kan forbedres, og derfor bør det estimeres nye elastisiteter med en forbedret estimeringsmetode. Denne studien har vist at dette er mulig og tegner opp de første trinnene i en slik prosess der man benytter data for hele landet.en_US
dc.description.abstractThe wider economic impact of transport improvements is a topic within cost benefit analysis which have made great progress in recent years. It is especially agglomeration effects of reduced travel time that are of interest. Agglomeration effects of transport investment are the productivity benefits of making the "world smaller". Completed road projects often reduce travel and distance between different locations, making it easier for different actors and producers to interact with each other. In connection with the projects of ferry-free E-39, several analyses have been carried out to estimate the effects of increased economic interaction. The methodology for calculating the effect of agglomeration depends on the consultancy that has done the calculations. Because this his has led to a large difference in the results, a new methodology has been developed to calculate wider economic impacts. The methodology is based on the UK method from the Department for Transport. However, the new method has been criticized for adapting parameters calculated with British data and that they are not relevant in relation to Norway. This study focuses on how productivity is affected by agglomeration, and estimates agglomeration elasticities through different measurements of productivity and agglomeration. The results of this paper give an indication that there is a difference between British and Norwegian agglomeration elasticities. However, there is reason to believe that the methodology for estimating agglomeration elasticities can be improved, and therefore new elasticities should be estimated with an improved estimation method This study has shown that this is possible and records the first steps in such a process using data for the whole country.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectRingvirkningeren_US
dc.subjectGrahamen_US
dc.subjectSamfunnsøkonomien_US
dc.subjectNKAen_US
dc.titleGraham på norske veieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber53en_US
dc.description.localcodeM-ECONen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal