Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorhonen-Sande, Silja
dc.contributor.authorSandland, Camilla
dc.contributor.authorAskeland, Oda Marie Søli
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-18T20:08:05Z
dc.date.available2020-10-18T20:08:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683462
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å se på beslutningsområdene små og mellomstore tjenestebedrifter (SMTB) med bærekraftige løsninger vurderer når de internasjonaliserer seg. Fokuset på bærekraft er økende globalt og flere bedrifter utvikler løsninger som kan bidra til å redusere klimautslipp. Oppgaven tar utgangspunkt i energibransjen, hvor hovedfokuset er på SMTB som leverer energireduserende tjenester. På bakgrunn av valgt tema, har følgende problemstilling blitt besvart: “Hvordan tar små og mellomstore tjenestebedrifter (SMTB) med fokus på bærekraftige løsninger, beslutningen om å internasjonalisere seg?” For å besvare problemstillingen har det blitt utarbeidet en beslutningsmodell SMTB med bærekraftige løsninger i energibransjen følger ved internasjonalisering. Modellen viser til eksterne og interne forutsetninger, valg av land, bedriftens ressursgrunnlag og inngangsstrategi. Oppgaven er basert på en teoridrevet kvalitativ flercasestudie, med kontrastcase. Dette for å kartlegge hvordan SMTB sine beslutninger står i kontrast til andre små og mellomstore bedrifter (SMB). Beslutningsprosessen til SMTB trenger ikke å være lineær, men begynner ofte med interne forutsetninger som påvirker beslutningen om internasjonal ekspansjon. Forutsetningene er ofte drevet av bedriftens unike tjeneste og et ønske om å bidra til det grønne skifte. Videre ser flere SMTB en global etterspørsel etter bærekraftige løsninger, noe som motiverer til internasjonalisering. Deretter er SMTB sin beslutning om inntreden til utenlandske markeder ofte basert på forutsetningene og hvilken type tjeneste de leverer. SMTB mangler ofte kompetansen og finansielle ressurser til internasjonaliseringen, noe som igjen påvirker beslutningene. Funn viser at SMTB ofte ikke har utarbeidet en klar inngangsstrategi, men internasjonaliserer seg vanligvis gjennom nettverk og relasjoner.en_US
dc.description.abstractThe purpose for this master thesis is to look into what decision areas small and medium-sized service businesses (SMSB) with sustainable solutions consider when they internationalize. The focus on sustainability is increasing globally and several companies are developing solutions that can help reduce greenhouse gas emissions. This master thesis concentrate on the energy industry, where the main focus lies on SMSB that provides energy-reducing services. On the basis of the chosen topic, the following thesis question has been answered: “How do small and medium-sized service businesses (SMSB) with a focus on sustainable solutions, take the decision to internationalize?” In order to answer the thesis question, a decision-model SMSB with sustainable solutions in the energy industry follow to internationalize, has been developed. The model refers to external and internal conditions, the choice of market, the businesses resource base and entry strategy. The master thesis is based on a theory-driven qualitative multiple-case study, with contrast cases. This to identify how SMSBs decisions contrasts with other small and mediumsized enterprises (SME). The decision-making process of the SMSB does not have to be linear, but often starts with internal assumptions that influence the decision regarding international expansion. The conditions are often driven by the company’s unique services and desire to help achieve the green shift. Furthermore, several SMSB recognize the global demand for sustainable solutions, which motivates them to internationalization. Regarding the decision to enter foreign markets, SMSB is often based on the conditions and the type of service they provide. Furthermore, SMSB often lacks the internationalization expertise and financial resources, which in turn influences the decisions. Findings show that SMSB often internationalize without the use of any given entry strategy, but usually internationalize through networks and relations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectInternasjonaliseringen_US
dc.subjectSMBen_US
dc.subjectTjenestebedrifteren_US
dc.subjectEnergibransjenen_US
dc.subjectSmå og mellomstore bedrifteren_US
dc.subjectSmå og mellomstore tjenestebedrifteren_US
dc.subjectEnergireduksjonen_US
dc.titleInternasjonalisering av små og mellomstore tjenestebedrifter (SMTB) med bærekraftige løsninger innenfor energibransjen - med fokus på beslutningsprosessenen_US
dc.title.alternativeInternationalization of small and medium-sized service businesses (SMSB) with sustainable solutions in the energy industry – with focused on the decision-making processen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal