Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGuttormsen, Atle
dc.contributor.authorGrevstad, Andreas
dc.contributor.authorGrevstad, Markus
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-09T10:53:29Z
dc.date.available2020-10-09T10:53:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681983
dc.description.abstractBakgrunnen for masteroppgaven er anbefalingen utvalget i NOU 2019:18 leverte til Finansdepartementet den 4. november 2019. Utvalget anbefalte å innføre en grunnrenteskatt i havbruksnæringen, for at den eventuelle grunnrenten i næringen skal komme fellesskapet til gode. Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan anbefalingen vil påvirke verdien til oppdrettsselskaper. En grunnrenteskatt vil redusere oppdrettsselskapenes fremtidige kontantstrømmer, og dermed verdien til selskapene. Verdireduksjonen estimeres ved å verdsette et gjennomsnittlig teoretisk oppdrettsselskap, gitt dagens situasjon, og gitt at det innføres en grunnrenteskatt. Det konstruerte selskapet er basert på Fiskeridirektoratets lønnsomhetsundersøkelse. Basert på den estimerte verdireduksjonen, har vi kunnet justere verdien av SalMar. Vi finner at verdien til det konstruerte oppdrettsselskapet og SalMar, reduseres med henholdsvis 46,46 % og 41,82 %, ved innførelse av en grunnrenteskatt. Det er liten tvil om at selskapenes verdi vil reduseres kraftig med en slik skatt. Ved innførelse av en grunnrenteskatt vil det bli dannet en egen skattesone for sjøfasen til oppdrettsvirksomheten. En skattesone som er pålagt en høyere skattesats enn resten av virksomheten, vil gi selskapene økonomiske insentiver for å utøve skattetilpasning. Vertikal integrasjon, lite transparent prissetting, ingen prisregulering, mangel på markedspriser og store utfordringer tilknyttet normpriser, gjør det mulig for oppdrettsselskapene å utøve skattetilpasning, for å minimere verdiforringelsen av en grunnrenteskatt. Ved å øke internprisene på smolt og fôr med 25 %, finner vi at det konstruerte oppdrettsselskapet kan redusere verdiforringelsen med 14,83 %. For å forhindre at grunnrenten lekker ut i virksomhet som ikke er grunnrenteskattepliktig, kan myndighetene innføre normpriser på sentrale innsatsfaktorer og laks. Normpriser kan imidlertid gi oppdrettsselskapene insentiver til å endre produksjonen, ut ifra hva som er skattemessig optimalt, og ikke hva som er biologisk optimalt. Dersom selskapenes adferd endres, er grunnrenteskatten per definisjon vridende, og vil kunne resultere i et samfunnsøkonomisk tap. Vi finner også at en grunnrenteskatt vil ha større effekt på verdien til små og mellomstore oppdrettsselskaper, sammenlignet med store multinasjonale aktører.en_US
dc.description.abstractThe background for the master's thesis is the recommendation the committee in NOU 2019:18 delivered to the Ministry of Finance on November 4, 2019. The committee recommended that a resource rent tax should be introduced in the aquaculture industry, in order for the potential resource rent in the industry to benefit the community. The purpose of the master's thesis is to investigate how the recommendation will affect the value of aquaculture companies. A resource rent tax will reduce the future cash flows of the aquaculture companies, and thus the value to the companies. The value reduction is estimated by valuing an average theoretical aquaculture company given the current situation, and given that a resource rent tax is introduced. The constructed company is based on the Directorate of Fisheries's profitability survey. Based on that, we have been able to adjust the value of SalMar. The result of the valuations shows that the value of the constructed aquaculture company and SalMar, is reduced by 46.46 % and 41.82 % respectively, when a resource rent tax is introduced. There is little doubt that the companies' value will be greatly reduced by such a tax. When a resource rent tax is introduced, a separate tax zone will be created for the sea phase of the aquaculture business. A tax zone that is subject to a higher tax rate than the rest of the business will provide companies with financial incentives to practice tax adjustment. Vertical integration, low transparency pricing, no price regulation, lack of market prices and major challenges associated with norm prices enable the farming companies to practice tax adjustment, to minimize the value reduction of a resource rent tax. By increasing the transfer price of smolt and feed by 25 %, we find that the contructed aquaculture company can reduce the value reduction by 14.83 %. In order to prevent the resource rent from dissapearing trough activities that are not subject to the resource rent tax, the authorities can impose norm prices on key input factors and salmon. However, norm prices can give fish farming companies incentives to change production based on what is tax optimal, and not what is biologically optimal. If the companies' behavior changes, the resource rent tax is, by definition, distorting and can result in a socioeconomic loss. We also find that a resource rent tax will have a greater effect on the value of small and medium-sized fish farming companies, compared to large multinational companies.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectGrunnrenteskatten_US
dc.subjectOppdrettsnæringenen_US
dc.subjectVerdsettelseen_US
dc.titleVerdsettelseseffekter av grunnrentebeskatning på oppdrettsselskaperen_US
dc.title.alternativeValuation effects of resource rent taxation on aquaculture companiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.source.pagenumber127en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal