Show simple item record

dc.contributor.advisorFretheim, Torun
dc.contributor.advisorGjølberg, Ole
dc.contributor.advisorSteen, Marie
dc.contributor.authorRød, Stian
dc.contributor.authorMjærum, Nikolai Andreas Øvrevik
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-09T10:32:31Z
dc.date.available2020-10-09T10:32:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681975
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke om en endring i utbytte signaliserer informasjon i det norske markedet 2009-2019. Vi gjennomfører først en eventstudie der vi tar for oss hvordan aksjeprisen til et selskap reagerer ti dager før og etter en utbytteannonsering. Deretter analyserer vi hvorvidt den idiosynkratiske og den systematiske risikoen påvirkes av utbytteannonseringer. Vi undersøker både for utbytte i prosent av aksjepris og utbytte i kroner per aksje for å teste om ulik kategorisering gir forskjellige resultater.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHva signaliserer endringer i utbytte? : en eventstudie av det norske aksjemarkedet 2009-2019en_US
dc.title.alternativeWhat does changes in dividends signal? : an event study of the Norwegian stock market 2009-2019en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber60en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal