Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteen, Marie Gotteberg
dc.contributor.advisorFretheim, Torun
dc.contributor.advisorGjølberg, Ole
dc.contributor.authorIlyas, Temor
dc.contributor.authorBashir, Ismail Mohamed Issak
dc.coverage.spatialNorway, Osloen_US
dc.date.accessioned2020-09-30T11:50:07Z
dc.date.available2020-09-30T11:50:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680519
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi sett på hva som skjer med digital risiko og endringsledelse under et digitalt transformasjonsprosjekt. Vår problemstilling var følgende: “Hvordan påvirkes og håndteres digital risiko og endringsledelse ved et digitalt transformasjonsprosjekt?” Det ble utviklet to forskningsspørsmål for å kunne besvare vår problemstilling: i) Hvilke digitale risikoer kan man møte på i et under et digitalt transformasjonsprosjekt, og hvordan kan dette forebygges og håndteres? ii) Hvordan har endringsledelsen blitt håndtert, hvilken effekt og hvilke ulike motstander interessentene har opplevd. Ved den digitalrisikoen fokuserer vi på 3 elementer. Dette var operasjonellrisiko, tredjepartsrisiko og motstandsdyktighet. Vi identifiserte at det forelå en operasjonell risiko i selskapet, men denne har blitt redusert. Videre, så har selskapet opprettholdt en god motstandsdyktighet. Vi oppdaget at tredjepartsrisikoen utgjorde den største risikoen innenfor digital risiko. Dette fordi en tredjepart/leverandør er ansvarlig for å levere omtrent hele prosjektet. Vi konkluderer med at selskapet har iverksatt relevante tiltak for å kunne forebygge samt håndtere digitale risikosituasjoner. Ved å benytte seg av en egen risikomatriske og PRINCE2 metodikken, så har de fått en positiv effekt. Når det gjelder endringsledelse kan vi konkludere med at selskapet ikke har lykkes alt for mye med endringsledelsen Det har oppstått mye motstand mot prosjektet og lite har blitt gjort for å forebygge motstanden. Vi finner derimot ut at endringsledelsen forbedrer seg utover i prosjektet. For videre forskning foreslår vi å øke antall intervjuobjekter. Dette for å undersøke om det er flere som deler lignende påstander i selskapet man analyserer. Vi foreslår også å øke antall bedrifter man ser på, dette for å identifisere om den samme problematikken deles av flere bedrifter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectdigital transformasjonen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.titleHva skjer med Digital risiko og Endringsledelse ved implementeringen av et kundehåndteringssystem? : en casestudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber106en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal