Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLadegård, Gro
dc.contributor.authorSylejmani, Helena Myklebust
dc.contributor.authorTuft, Mathias Mellingen
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-29T14:57:52Z
dc.date.available2020-09-29T14:57:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680378
dc.description.abstractFormålet med vår studie er å gi et kritisk blikk på hvordan selskaper bruker målstyring med et fokus på bruk av KPIer, for å forsøke å gjøre ting riktig, og gjøre de riktige tingene for å oppnå bedre resultater. Målstyring er vanskelig, og forskning viser at det ikke blir noe lettere når man forsøker å styre seg mot å bli bedre på innovasjon. Hvordan skal man bestemme seg for hva man skal legge ned innsats på, og hvordan vet man hva som er gode innovasjonsresultater? Det foreligger lite forskning som spesifikt knytter bruk av KPIer og innovasjon sammen, som gjorde det naturlig for oss å ta et dypdykk inn i et suksessrikt selskap for å identifisere sentrale mekanismer rundt hvordan de forsøker å styre seg til økt innovasjonsprestasjon. Vi bestemte oss derfor tidlig om å gjennomføre en casestudie ved bruk av individuelle dybdeintervjuer for å undersøke følgende problemstilling: Hvordan bruker selskaper KPIer til måling av innovasjonsprestasjon, og på hvilken måte kan disse si noe om sammenhengen mellom innsats og resultater? Våre funn viser at casebedriften har gjort mye riktig på sin vei mot å styre seg til økt innovasjonsprestasjon. De har satt opp et innovasjonsøkosystem som blant annet har medført en total omstrukturering av selskapet, implementering av arbeidsmetodikk fra innovasjonsfaget, kursing av ansatte innen målstyring, og et mål om å bli mest mulig data- og innsiktsdrevet på tvers av avdelinger. Likevel - målstyring er igjen vanskelig, og selskapet klarer på tross av en rekke positive forhold ikke å måle alt det de ønsker å måle. Vi konkluderer med at de innenfor noen prosjekter, særlig i avdelinger som arbeider med prosjekter av inkrementell natur, kan klare å styre seg til økt innovasjonsprestasjon. Våre funn indikerer dog i likhet med annen forskning at målstyring blir vanskeligere når prosjektene man jobber med er av mer radikal natur, gjennom at flere forhold kan påvirke hvorvidt en idé ender opp som en suksess eller ikke. Oppsummert belyser vår studie både fordeler og ulemper med målstyring, og kan på den måten fungere som en helhetlig inspirasjonskilde for selskaper som ønsker å utvikle eller forbedre sitt eget målstyringssystem med et mål om å øke sin innovasjonsprestasjon.en_US
dc.description.abstractThe purpose of our study is to provide a critical evaluation of how companies try to use performance measurement, specifically focusing on KPIs, as an aid to increase their overall performance. Both researchers and practitioners consider performance measurement to be very complex and difficult, especially when the objective is to become better at innovation. How does companies decide what to put their efforts into, and how are they even able to know what good innovation results looks like? Research specifically linking the use of KPIs and innovation together is limited, which made it natural for us to examine the relationship between them further. We chose to do that through use of a case study consisting of six interviews at a very successful Norwegian company, and aimed to identify their key mechanisms in their attempt to steer towards increased innovation performance through the following research question: How does companies use KPIs to measure innovation performance, and in what way can these address the relationship between efforts and results? Our research findings show that the case company has taken a lot of appropriate measures in their effort to steer towards increased innovation performance. They have succeeded in developing and implementing an innovation ecosystem that has resulted in a total restructuring of the company, implementation of an innovation framework regarding their work methods, training of employees in goal management and performance measurement, and a common goal to be as much data- and insight driven as possible across departments. Still - performance measurement is difficult, and despite a number of positive factors, the company is unable to measure everything of importance. We conclude that within some projects, especially the ones of incremental nature, they can through the use of KPIs manage to increase their innovation performance. However, our findings does similar to existing research indicate that performance measurement become more difficult with projects of radical nature, as a result of the increased complexity and uncertainty brought by exploratory work. In conclusion, our study highlights the benefits and considers the challenges one might encounter when utilizing KPIs as part of the performance measurement suite. As a result, the study serves as a comprehensive guideline for companies that are in the process of developing or improving their performance measurements in an attempt to increase their innovation performance.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectMålstyringen_US
dc.subjectKPIen_US
dc.titleKPIer : et tveegget sverd : en kvalitativ casestudie med fokus på KPIers betydning for innovasjonsprestasjonen_US
dc.title.alternativeKPIs : a double-edged sword : a qualitative case study focusing on KPIs impact on innovation performanceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber73en_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal