Aggressiv skatteplanlegging : en analyse av utvalgte multinasjonale og nasjonale selskaper, samt løsninger knyttet til problematikken
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679513Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1141]
Sammendrag
Masterutredningen vår belyser aggressiv skatteplanlegging i multinasjonale foretak. Aggressiv skatteplanlegging innebærer at selskap benytter ulike metoder for å redusere sin skattebyrde. Utredningen svarer på hvordan multinasjonale selskap bruker ulike virkemidler til sin fordel og om det er noen tegn på aggressiv skatteplanlegging hos de utvalgte multinasjonale selskapene innenfor sportsklær- og tekstilbransjen, med spesielt fokus på sammenligning opp mot Nike konsernet. Vi vil også se om noen av selskapene er noe mer aggressive enn andre i sin skatteplanleggingspolitikk. Med utgangspunkt i dette drøfter vi til slutt ulike løsninger for å begrense muligheten til aggressiv skatteplanlegging hos multinasjonale selskap. This thesis highlights aggressive tax planning in multinational corporations. Aggressive tax planning is when a company uses different strategies to reduce their tax burden. We will explore how multinational companies use different tools to their advantage and whether there is evidence of aggressive tax planning by the selected multinational companies in the sportswear and textile industry, with a particular focus on comparison with the Nike Group. We will also assess whether some companies are somewhat more aggressive than others in their tax planning policy. Based on this, we will finally discuss various solutions to limit the possibility of aggressive tax planning in multinational companies.