Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosstenløkken, Siw
dc.contributor.authorOlsborg, Victoria
dc.contributor.authorEngebakken, Mari Holt
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-09-18T14:07:13Z
dc.date.available2020-09-18T14:07:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678559
dc.description.abstractFormålet med studien er å belyse hvilken betydning digital kompetanseutvikling har for etablerte bedrifter i finansbransjen. I studien undersøkes det hvordan etablerte bedrifter i finansbransjen påvirkes av digitale drivere, iverksetter kompetanseutvikling, og påviser effekt av dette. Finansbransjen påvirkes av digitalisering, som har ført til automatisering og effektivisering, og behovet for rask omstilling blir stadig større. For å møte denne omstillingen må bedrifter klare å finne effektive metoder for kompetanseutvikling, samt kontinuerlig jobbe med utvikling og forbedring. Oppgaven vil derfor bidra til å økt forståelse rundt innholdet i og iverksettelsen av digital kompetanseutvikling, for etablerte bedrifter i finansbransjen. Ved selektiv utvelgelse av seks etablerte bedrifter i finansbransjen i Norge, ble det gjennomført semi-strukturerte intervjuer med 1-3 informanter i hver bedrift. Dette for å undersøke hva som skjer før, under og etter kompetanseutvikling. Oppgaven presenterer et multiple-case med within- case og cross-case analyser, som viser hvordan bedriftene praktiserer digital kompetanseutvikling gjennom digitale drivere, kompetanse, læring og effekt. I studien er det benyttet en abduktiv tilnærming, som medfører at individuelle intervjuer er analysert først, deretter hver bedrift, for så en sammenligning på tvers av bedriftene. Funn fra den empiriske analysen viser at digital kompetanseutvikling praktiseres gjennom tre faser: påvirkning, iverksetting og påvisning. Påvirkning skjer gjennom digitale drivere, der de mest omtalte driverne er endring i kundens behov og ny teknologi. Videre viser funnene at iverksetting foregår gjennom karlegging av bedriftens kompetanse og fremtidige behov. I tillegg benyttes blended learning, ved bruk av digitale verktøy og klasseromsundervisning. I bedriftene foregår påvisning av effekt gjennom evaluering og kunnskapsdeling, men det finnes ikke standardiserte metoder for effektmåling. Studien bidrar til ny innsikt i hvordan etablerte bedrifter i finansbransjen praktiserer digital kompetanseutvikling. Gjennom studien er det etablert et rammeverk. Dette fungerer som et bidrag til eksisterende forskning innen kompetanseutvikling, samt et grunnlag for fremtidig forskning. Vi oppfordrer til videre forskning på digital kompetanseutvikling, da det vil være verdifullt i fremtiden. Dette fordi bedrifter i dynamiske omgivelser er svært konkurransepregede, og det skapes et behov for rask omstilling.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to elucidate the importance of digital competence development in established companies in the financial industry. This study attempts to examine how the companies are influenced by digital drivers, how they implement competence development, and how effect is detected. The financial industry is affected by digitalization, which has led to automation and efficiency, and the need for rapid restructuring is increasing. To meet these changes, companies must be able to find effective methods for competence development, as well as constantly needing to develop and improve. Therefore, this thesis will help increase the understanding concerning the implementation of digital competence development, in established companies in the financial industry.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFra konvensjonell til digital kompetanse : en casestudie av hvordan seks bedrifter i finansbransjen praktiserer digital kompetanseutviklingen_US
dc.title.alternativeFrom conventional to digital competence : a case study on how six companies in the financial industry practice digital competence developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal