Arbeidsbelastning og muskel- og skjelettsmerter hos norske kabinansatte : spiller kjønn noen rolle?
Master thesis
Submitted version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master’s theses (LandSam) [1195]
Abstract
Bakgrunn: I de senere årene har flere menn begynte å jobbe som kabinansatt, men få studier har undersøkt kjønnsforskjeller i opplevd arbeidsbelastning og forekomst av muskel- og skjelettsmerte hos denne yrkesgruppen. Flere studier viser at utbredte muskel – og skjelettsmerter er hyppige hos norske arbeidstakere, men det er manglende kunnskap om forekomsten av dette hos kabinansatte.
Formål: Å undersøke forskjeller mellom mannlige og kvinnelige kabinansatte i forekomst av enkeltstående og utbredte muskel- og skjelettsmerter og i opplevd belastning av psykososiale arbeidsmiljøfaktorer. Sammenhengen mellom arbeidsbelastning og enkeltstående – og utbredte muskelskjelettplager ble også undersøkt.
Metode: En elektronisk spørreundersøkelse som omhandlet arbeidsrelaterte kvantitative krav, kontroll, sosial støtte og muskel- og skjelettsmerter ble besvart av 427 fagorganiserte kabinansatte, som var ansatt ved de tre største flyselskapene i Norge i 2013. En variabel for arbeidsbelastning (jobstrain) ble konstruert. Logistiske regresjons modeller ble brukt for å teste sammenhenger mellom kjønn, arbeidsbelastning, sosial støtte, samt enkeltstående og utbredte muskel- og skjelettsmerter.
Resultat: De mest vanlige smerteområdene som ble rapportert av kabinpersonalet var hodepine (62%), nakkesmerte (58%), smerte i skulder (54%) og korsryggssmerte (53%). Utbredte smerteområder ble rapportert av 79%. Det var ingen kjønnsforskjeller i prevalens av enkeltstående - eller utbredte muskel- og skjelettsmerter bortsett fra smerte i føtter. Her rapporterte kvinner (46%) signifikant høyere prevalens sammenlignet med menn (33%). Det ble heller ikke funnet noen kjønnsforskjell i opplevde arbeidsbelastninger. Kvinnelige kabinansatte rapporterte gjennomsnittlig høyere grad av sosial støtte fra kollegaer (4.2) og nærmeste leder (2.8) sammenlignet med mannlige kabinansatte (3.8 og 2.4). De logistiske regresjonsmodellene viste at både en passiv og en høyt belastet arbeidssituasjon var signifikant assosiert med en høyere risiko for utbredte muskel- og skjelettsmerter, samt de fleste enkeltstående muskel – og skjelettsmerteområene.
Konklusjon: Både mannlige og kvinnelige kabinansatte rapporterte en high strain arbeidsbelastning som var assosiert med en høy prevalens av både samt enkeltstående- og utbredte muskel- og skjelettsmerter. Oppmerksomhet mot å skape et mer helsefremmende arbeidsmiljø for denne yrkesgruppen bør derfor prioriteres. Background: In recent years, there has been an increase in the proportion of male cabin crew, but still few studies have investigated gender differences in job strain and musculoskeletal pain in this occupational group. Several studies show that multisite pain is frequent among the Norwegian working population but the knowledge about how this affects Norwegian cabin crew has been sparsely explored. The aim of this study was to investigate gender differences in psychosocial work conditions and single-site and multi-site musculoskeletal pain in cabin crew. Associations between job strain and single-site and multi-site musculoskeletal pain were also explored.
Methods: An electronical questionnaire concerning work-related quantitative demands, control, social support, and musculoskeletal pain was answered by 427 unionized cabin crew members working in the three major airline companies in Norway in 2013. A job strain variable was constructed for the purpose of the study. Binary logistic regression models were used to assess associations between gender, job strain, social support and single-site and multi-site pain.
Results: The most commonly pain sites in the total population of air crew where headache (62%), neck pain (58%), pain in shoulder (54%) and low back pain (53%). Multi-site pain was reported by 79 %. No gender differences in prevalence of single-site or multi-site pain were found except from pain in the feet where women (46 %) reported significantly higher prevalence than men (33 %). There were no gender differences in reported job strain. Female cabin crew reported higher mean levels of social support from colleagues (4.2) and nearest leader (2.8) than male cabin crew (3.8 and 2.4 respectively). The binary logistic regression models showed that a passive or a high strain work situation were strongly associated with high risk of both single-site and multi-site musculoskeletal pain.
Conclusions: Both male and female cabin crew experience a high strain job situation which is associated with high prevalence of both single-site and multi-site musculoskeletal pain. Attention should be given in order to create a healthier work environment for this occupational group.