Show simple item record

dc.contributor.advisorChristoffersen, Kolbjørn
dc.contributor.authorHammer, Maria Aune
dc.contributor.authorStokke, Trygve Rosseland
dc.coverage.spatialNorway, Agderen_US
dc.date.accessioned2020-04-20T11:47:44Z
dc.date.available2020-04-20T11:47:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2651678
dc.description.abstractDette studiet undersøker hvilke verktøy, kunnskaper og resultater de ansatte i den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agder sitter igjen med etter implementeringen av Lean i 2016/2017. Ifølge en rapport om den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agder viste det seg at de lå under gjennomsnittet på flere felt. Situasjonen førte til behovet for en forbedringsmetodikk. Lean-metodikken fokuserer på kontinuerlig forbedring. Det er mange tvetydige definisjoner på Lean, men det kan bli sett på som et sett av prinsipper. Opprinnelig stammer Lean fra bilindustrien, men har i senere tid blitt overført til tjenesteytende bransjer som helsesektoren. Lean handler om å skape verdi for kunden gjennom ulike perspektiver. Lean består av en mengde verktøy knyttet opp mot kontinuerlig forbedring og redusering av sløsing. Gjennom kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer baserer studiet seg på uttaler fra ni ansatte. Informantene kommer fra ulike stillinger og klinikker ved den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agder. Funnene baserer seg på informantenes uttalelse og viste til i stor grad nyttig kunnskap og positive resultater. Verktøyene har fått et godt innpass i organisasjonen, spesielt tavlemøter og 5S. Kunnskapen informantene tilegnet seg ga de ansatte en grunnleggende forståelse av Lean. Hvordan arbeidet forbedrer flyt og kontinuerlig forbedring, samt skape verdi for pasientene. Et resultat av Lean var at informantene håndterte endringer og problemer bedre enn tidligere. Negativ kritikk fra de ansatte omhandlet oppstartsfasen av Lean, hvor fasen ble beskrevet som kaotisk. Funnene viser til lite kritikk rettet mot Lean-metodikken og tankegangen. Analysen indikerer at Lean-metodikken fungerer godt i den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agder.en_US
dc.description.abstractThis study examines which tools, knowledge and results the employees of the public dental service in Vest-Agder are left with after the implementation of Lean in 2016/2017. According to a report on the public dental service in Vest-Agder, it turned out that the quality was below the average in several fields. The situation led to the need for an improvement methodology. The Lean methodology focuses on continuous improvement. There are many definitions of Lean, but it can be seen as a set of principles. Lean originates from the automotive industry but has recently been transferred to service industries such as the health sector. Lean is about creating value for the customer through different perspectives. Lean consists of a variety of tools linked to continuous improvement and reduction of waste. Through qualitative methods with semi-structured interviews, the study bases itself on nine employees’ statements. The informants come from various positions and clinics at the public dental service in Vest-Agder. The findings are based on the informants' statement and showed to a large extent useful knowledge and positive results. The tools have gained a good entrance into the organization, especially “tavlemøter” and 5S. The knowledge acquired by the informants gave the employees a basic understanding of Lean. How the work improves flow and continuous improvement, as well as creating value for the patients. One result of Lean was that the informants managed changes and problems better than before. Negative criticism from the employees concerned the start-up phase of Lean, where the phase was described as chaotic. The findings point to little criticism directed at the Lean methodology and the mindset. The analysis indicates that the Lean methodology works well in the public dental service in Vest-Agder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectLeanen_US
dc.subjectHelsesektorenen_US
dc.titleLean i den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agderen_US
dc.title.alternativeLean in the public dental service in Vest-Agderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.source.pagenumber81en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal