Moskussafari på Dovrefjell : en spørreundersøkelse blant turister på guidede turer, sommeren 2018
Abstract
Viltturisme i Norge har lange tradisjoner. Om jakt- og fisketurismen har vi en del kunnskap og forskning, men for den framvoksende viltkikkingsturismen finnes det få norske studier. Gjennom en svarkortundersøkelse (n=487) kombinert med en spørreundersøkelse sendt per epost (n=217, svarprosent 52), har vi sett på turister som deltok på moskussafari på Dovrefjell hos fem firma. Formålet med undersøkelsen var å finne ut hvem som deltok, hvilke aspekter ved safarien som var viktigst for dem, deres motivasjon, tilfredshet, holdninger til vern av ville dyr og miljøet, samt grad av aktivitetsspesialisering. Vi så også på forskjeller mellom turister fra Norge/Sverige (35% av utvalget), Tyskland (29%), Benelux (17%), og øvrige land (19%).
For samtlige grupper var moskussafarien viktig for at de valgte å dra til Dovrefjell. 99% av deltakerne så moskus, og med gjennomsnitt ni dyr. Tre av fire reiste i lag med partner/ektefeller og evt. barn. Bare 29% fikk informasjon om safarien på stedet, og selskapenes nettsider og ulike nettforum var vanligste informasjonskilde. For deltakerne fra alle landene var det å lære om og oppleve moskus den viktigste grunnen til at de var på moskussafari. Deltagerne var også gjennomgående fornøyde med totalopplevelsene sine på safarien, men skåret de ulike delene av safarien noe ulikt. Det var videre svært sannsynlig at de ville snakke positivt om eller anbefale safarien til andre, mens de oppga noe lavere sannsynlighet for å dra på moskussafari igjen. Skårene på de generelle holdningene til vern av ville dyr og miljøet, samt ønsket om å bidra selv til vern av ville dyr og miljøet, var mellom middels høye og høye for hele utvalget. Deltakere fra Norge/Sverige skåret lavest her, og besøkende fra Tyskland høyest. I snitt mente deltagerne at de hverken hadde blitt mer eller mindre positive til å engasjere seg for ville dyr og miljøet gjennom å delta på moskussafari, og sannsynligheten for at de ville aktivt bidra selv kommende år, var relativt lav, og lavest blant Norge/Sverige-kategorien.
Svarpersonene i utvalget hadde i gjennomsnitt besøkt 4,3 forskjellige steder for viltkikking og brukt 12 dager på denne aktiviteten i 2018. I gjennomsnitt hadde de drevet med viltkikking i 14 år. Egne kunnskaper om dyr og ferdigheter i å gjenkjenne dem, anså de selv som gjennomsnittlige. Tyskerne skilte seg ut gjennom å ha viltkikking som sin største fritidsinteresse, mens for deltakerne fra de øvrige landene var det i større grad andre aktiviteter som var like viktige.
Ingen av nasjonalitetsgruppene synes å være utpregede spesialiserte viltkikkingsturister. Fra andre studier vet vi at fuglekikkere og laksefiskere ofte er svært spesialiserte/dedikerte til sin aktivitet. At det i samme grad ikke synes være tilfellet blant moskusturisten på Dovre, kan skyldes at moskussafari i større grad appellerer til den jevne person enn aktiviteter knyttet til laks og fugl. Det betyr også at moskusen som et «karismatisk stort dyr» på linje med løver, elefanter og hval, er noe alle kan ha stort utbytte av og at kundemarkedet for bedriftene potensielt er stort. På den annen side kan man ikke forvente seg gjenkjøp i samme grad som i eksempelvis laksefisket. Wildlife Tourism has long traditions in Norway. We have some research-based knowledge of hunting and fishing tourism, while there are few Norwegian studies on wildlife watching tourism. We have looked at participants at musk ox safaris provided by five safari companies based in the Dovrefjell area, through a response card survey (n = 487) combined with an internet survey sent by e-mail (n =217, response rate 52%). The purpose was to learn more about who participated, what aspects of the safari that were the most important to them, their motivation, satisfaction, attitudes towards conservation of wild animals and the environment, as well as degree of activity specialization. We also looked at the differences between tourists from Norway/Sweden (35% of the sample), Germany (29%), Benelux (17%), and other countries (19%).
Participating in a musk ox safari was important to all groups when deciding to visit Dovrefjell. 99% of participants saw musk oxen during their safari, with an average of nine animals. Three of four participants traveled with their partner/spouse and possibly with children. Only 29% found information about the safari at the destination, and company websites as well as internet forums were the most common sources of information. Learning about and experiencing the musk ox were the most important reasons for participation for all country groups. Participants were also consistently satisfied with their total experiences, but ranked different parts of their safaris somewhat differently. Furthermore, it was very likely for participants to talk positively about or recommending the safari to others, while it was somewhat less likely that they would participate again. The general attitudes towards conservation of wild animals and the environment, as well as own contributions to conservation of wild animals and the environment ranked medium high too high for the whole sample. Participants from Norway/Sweden had the lowest score, and from Germany the highest. On average, participants felt that they had neither become more or less positive towards conservation of wild animals and the environment after participating in a safari, and the likeliness that they would contribute themselves the coming year was relatively low, and the lowest for the tourists from Norway/Sweden.
The sample had on average visited four, three places for wildlife watching, and spent 12 days on the activity in 2018. They had on average done wildlife watching for 14 years, and ranked their own knowledge of wild animals and skills in identifying them as average. Tourists from Germany ranked wildlife watching as one of their main activity interests, while other activities were as important as wildlife watching to the other country groups.
None of the country groups appeared to be particularly specialized wildlife watching tourists. Other studies show that birdwatchers and salmon anglers often are very specialized/dedicated to their activity. This does not seem to be the case among musk ox safari participants in the Dovrefjell area, possibly because musk ox safaris appeal more to the public. This also means that the musk ox, as “charismatic megafauna” such as lions, elephants and whales, is an animal everyone can enjoy, and that the customer market for musk ox safari companies is large. On the other hand, the likeliness of return customers is lower than it is for activities that are more specialized.