Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnchin, Konstantin
dc.contributor.authorStensland, Stian
dc.date.accessioned2020-03-25T09:18:57Z
dc.date.available2020-03-25T09:18:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2535-2806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2648493
dc.description.abstractSommeren 2018 i tidsrommet 5. juli til 24. august gjennomførte Stiftelsen Varde og NMBU i samarbeid med Bymiljøetaten i Oslo kommune, en brukerundersøkelse på Vettakollen. Undersøkelsen inkluderte en svarkasseundersøkelse, to ferdselstellere og sekskvalitative intervju. Det ble samlet inn 1016 svarskjema fra 23 land. Etter at respondentene under 16 år, og de som ikke hadde oppgitt bosted ble tatt ut, besto utvalget av 894 respondenter. 89 % av skjemaene var utfylt av personer bosatte i Norge. Innbyggere i Oslo og omegn dominerte blant respondentene (82,2 %). Vi delte respondentene i fire ulike brukergrupper basert på geografisk bosted. Bydelene Nordre og Vestre Aker er nærmest Vettakollen, og ble en egen gruppe kalt «Lokal». Øvrige Oslobeboere kalt «Annen Oslo». Øvrig bosted i Norge kom i gruppa «Norge». Bosted i utlandet ga gruppa «Utland». Gruppe Lokal er eldst med gjennomsnittsalder 45,6 år. Gruppe Utland er yngst med gjennomsnittsalder 32,3 år. 40,7 % av respondentene går til fots eller løper hjemmefra for å komme fram til stien til Vettakollen. Andre reiser kollektivt (28,4 %), bruker privat bil (23,9 %) eller sykkel (7,6 %). Frognerseteren var minst vanlig som start/sluttpunkt (henholdsvis 2 % og 4 %). Rundt 30 % gikk fra/til Sognsvann. Litt færre (21 % og 17 %) gikk fra/til Vettakollen T-banestasjon. Halvparten startet og avsluttet turen et annet sted/hjemme. Førstegangsbesøkende utgjorde 20,8 %, mens andelen av dem som besøker Vettakollen regelmessig (fra 2-3 ganger per måned og oftere) er 64,9 %. De fleste respondentene opplever ikke trengsel på stien. De viktigste årsakene til å besøke Vettakollen blant respondentene er å ”være ute i natur” , ”trening eller mosjon”, ”nyte fin utsikt”. Generelt var alle fire grupper godt fornøyd med tilstanden på stien og sin opplevelse. Grupper Norge og Utland skårer relativt lavt på at stien var godt merket og vedlikeholdt. De lokale var mindre enige om at stien og Vettakollen var en god turistattraksjon enn Utlandsgruppa. Ca. 90% av respondentene ville anbefale Vettakollen til andre. Lettere fysisk tilrettelegging som skilting/merking langs stien, samt informasjon om natur, kultur og historie ble av alle grupper sett på som nøytrale eller svakt positive for deres turopplevelse. Tyngre tilrettelegging (plattform, toalett, søppeldunker, stiforbedring) ble oppfattet som negativt eller delvis nøytralt for turopplevelsen. Gruppa Lokal var gjennomgående mer negativt berørt av de mulige tilretteleggingstiltakene enn de andre. Ferdselstellerne viste at Vettakollen fikk mest besøk kl. 12 -14 og kl. 18 -20 på hverdager, og kl. 11-16 i helgene. Lokalbefolkningen stod for svært mye av bruken, og bruken gikk ned i fellesferien. Gjennomsnittlig antall personbesøk per døgn var 270 i ukedager og 670 på helgedager. For hele perioden 6.7 til 20.10 var det ca 41 000 personbesøk, det vil si ca. 400 i snitt per dag. Vettakollen er i dag først og fremst et turmål for Oslos befolkning, og spesielt de som bor nærmest. Besøkende utenfra utgjør likevel et betydelig og trolig voksende antall ettersom Vettakollen markedsføres som et turmål for turistene. Ideen om en nasjonal turiststi i Oslo er god. Dersom vandring fra T-banestasjon til T-banestasjon, samt lettgått og relativt kort sti, og utsikt over Oslo er de fremste kriteriene så er nok Vettakollstien best egnet. Resultatene fra vår undersøkelse viste imidlertid lav støtte fra lokalbefolkningen til de foreslåtte tilretteleggingstiltakene på Vettakollen. Muligens, men ikke sikkert, er det andre områder i Oslo med mindre lokal bruk og mindre motstand mot innføring av nasjonal turiststistatus. Andre stier med utgangspunkt i Frognerseteren T-banestasjon kan være naturlig å vurdere. I årene framover kommer trolig bruken av bynære naturområder til å øke og endres uavhengig av tilretteleggingstiltak. Derfor er det viktig å utarbeide tiltak som kan styre denne utviklingen i ønsket retning, ved å forsterke bæreevnen til stier, opplyse folk om skånsom bruk av friluftslivsområder, og på den måten ivareta brukeropplevelser og natur.en_US
dc.description.abstractBetween July 5 and August 24 2018, the Cairn Foundation (Stiftelsen Varde) and NMBU, in collaboration with Oslo kommune (Bymiljøetaten), conducted a user survey on the hiking trail at Vettakollen viewpoint. This included a self-registration survey, two traffic counters, and six qualitative interviews. 1016 survey forms were collected, and from 23 countries. After respondents under the age of 16, and those who had not entered the residence, the sample comprised 894 respondents. 89 % of forms were completed by persons resident in Norway. Residents of Oslo and the surrounding area dominated among the respondents (82.2 %). Respondents were split in four user groups based on geographical residency. The districts Nordre and Vestre Aker are closest to Vettakollen, and became a separate group called "Local". Other residents of Oslo called "Other Oslo". Others living in Norway in the group «Norway». Abroad residency gave the group «International». The group Local was the oldest with average age 45.6 years. Group Global was youngest with average age 32.3 years. 40.7 % of respondents walked or walk from home to reach the trail to Vettakollen. Others used public transportation (28.4 %), private car (23.9 %) or bike (7.6 %). Frognerseteren Metro Station was least common as start / end point (2 % and 4 % respectively). About 30 % from / to Sognsvann Metro. Slightly fewer (21 % and 17 %) from / to Vettakollen Metro. Half started and ended the trip elsewhere / at home. First-time visitors accounted for 20.8 %, while the proportion of those who visit the Vettakollen regularly (from 2-3 times per month and more often) was 64.9 %. Most of the respondents did not experience crowding on the trail. The main reasons for visiting Vettakollen was to "be out in nature", "exercise", and "enjoy nice views". In general, all four groups were pleased with the condition of the trail and their experience. Norway and International scored relatively low on the trail being well marked and maintained. The locals less agreed that the trail and Vettakollen were a good tourist attraction than the Internationals. About 90 % of respondents would recommend Vettakollen to others. Minor facilitation such as signage / marking along the trail, as well as information about nature, culture and history were regarded by all groups as neutral or slightly positive for their trip experience. Major facilitation (platform, toilet, garbage cans, trail improvement) were perceived as negative or partially neutral for the trip experience. The locals were generally more negatively affected by the possible facilitation measures than others. The traffic counter showed that Vettakollen got the most visits at 12 -14 and 18 -20 on weekdays and at 11-16 on weekends. The local population accounted for very much of the use, and the use declined in the joint summer holiday season. The average number of person visits per day was 270 on weekdays and 670 on weekends. For the entire period from 6.7 to 20.10, there were about 41,000 person visits, ie about 400 on average per day. Vettakollen is today primarily a destination for Oslo's population, and especially those who live closest to it. Visitors from outside nevertheless constitute a significant and probably growing number as Vettakollen is marketed as a destination for tourists. The idea of a national tourist trail in Oslo is good. If hiking from Metro station to Metro station, as well as easy walking and relatively short path, and views of Oslo are the foremost criteria then the Vettakoll trail is probably best suited. However, the results of our survey showed low support from the local population to the proposed facilitation measures at Vettakollen. Possibly, but not certain, there are other areas in Oslo with less local use and less resistance to the introduction of national tourist status. Other trails based from the Frognerseteren metro station may be natural to consider. In the years to come, the recreational use of forests near urban areas will probably increase and change regardless of facilitation measures. Therefore, it is important to develop measures that can guide this development in the desired direction, by enhancing the carrying capacity of trails, informing people of wise use of outdoor recreation areas, and thus protecting the user experiences and the natural resources.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.relation.ispartofseriesMINA fagrapport;54
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSpørreundersøkelseen_US
dc.subjecttilretteleggingen_US
dc.subjectturiststien_US
dc.subjectVettakollenen_US
dc.subjectOslomarkaen_US
dc.subjectNordmarkaen_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectnaturbasert reiseliven_US
dc.subjectUser surveyen_US
dc.subjectfacilitationen_US
dc.subjecttrailen_US
dc.subjectoutdoor recreationen_US
dc.subjectnature based tourismen_US
dc.titleBrukerundersøkelse på Vettakollen i Nordmarka sommeren 2018en_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber57en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • MINA fagrapport (MINA) [72]
    Rapporter skrevet av ansatte ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA). Reports written by the staff at Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal