Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStensland, Stian
dc.contributor.authorFossgard, Knut
dc.contributor.authorApon, Johannes C.
dc.contributor.authorBaardsen, Sjur
dc.contributor.authorFredman, Peter
dc.contributor.authorGrubben, Ida
dc.contributor.authorHaukeland, Jan Vidar
dc.contributor.authorRøren, Anne Marte Eikrem
dc.date.accessioned2020-03-18T12:53:06Z
dc.date.available2020-03-18T12:53:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1891-2281
dc.identifier.issn2535-2806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647411
dc.descriptionSerien het tidligere INA fagrapporten_US
dc.description.abstractNaturbasert reiseliv vokser raskt på verdensbasis, men kunnskapen om spesielt tilbydersida er mangelfull - så også i Norge. Rapporten er en del av «Forskningsprosjektet Naturbasert reiseliv. Bedrifter, kompetanse og rekruttering» der hovedmålsettingen er å frambringe ny kunnskap og statistikk om naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge. Formålet med denne rapporten er å dokumentere metoden vi har brukt for å identifisere naturbaserte reiselivsbedrifter og utsendelse av spørreundersøkelsen. Videre gir vi en oversikt over svarfordeling og hovedresultater fra enkeltspørsmålene i spørreundersøkelsen. For øvrige resultater og analyser vises publikasjonsoversikten i kommende sluttrapport. Vi definerte naturbaserte reiselivsbedrifter som «kommersielle foretak som mot betaling tilbyr aktiviteter eller opplevelser i naturen». Første steg i prosessen var å lage en database/liste over naturbaserte reiselivsbedrifter registrert i Norge. Dette ble gjort ved kontakt mot og hjelp av turistinformasjonskontorer, supplert og kvalitetssikret ved søk på internettsider. En spørreundersøkelse sendt per e-post våren 2013 ga 684 svar av et gyldig utvalg på 1785. En svarprosent på 38,3. En ikke-svarundersøkelse ga grunn til å tro at reel svarprosent ligger rundt 50 % fordi det nok blant ikke-svarerne ligger en del nedlagte bedrifter og bedrifter som ikke samsvarer med vår definisjon. I vår studie har vi anslått antallet naturbaserte reiselivsbedrifter (NBRB) som er bedriftsregistrert i Norge til mellom 2000 og 3000 bedrifter. Disse bedriftene er gjennomgående små, oftest med 1-3 årsverk innen naturbasert reiseliv, og har gjennomsnittlig omsetning fra NBR på ca. 1 million kroner. Beløpet utgjør ca. halvparten av deres totalomsetning fra samtlige næringsaktiviteter. Over halvparten av bedriftene definerer seg til å være i en oppstarts- eller vekstfase. Bedriftene uttrykker generelt sett at omsetning og lønnsomhet har økt siste 3 år. Likeledes er de optimister og tror på økt lønnsomhet for kommende 3 årsperiode. Utbudet av aktiviteter er stort og variert. Fiske er det vanligste produktet og tilbys i en eller form av 64 % av alle bedrifter. Også vandring (inkl. fotturer/toppturer) er særdeles (62 %) vanlig. Dernest følger i synkende rekkefølge sykling, jakt, andre aktiviteter på ferskvann (kano, kajakk, robåt etc.), båtsightseeing (/fjordcruiser/havrafting), overnatting knyttet direkte til naturopplevelsen, naturfoto, fuglekikking, turridning med hest, og andre aktiviteter i/på saltvann (eks. kajakk, seiling, kano). Bedriftene prioriterte samtlige livsstils- og bærekraftmotiver høyt og som klart viktigere enn inntektsmålsettinger i sitt arbeid med naturbasert reiseliv. Personlige egenskaper var ansett som de viktigste suksessfaktorene. «Erfaring» ble ansett som avgjørende og viktigste faktor for å nå virksomhetens målsettinger. De mest avgjørende hindringene eller flaskehalsene for bedriftene ble ansett å være forhold som lå utenfor bedriften, slik som «eksterne restriksjoner» i form av lovverk, reguleringer, myndighetsutøvelse og andre grunneiere. Viktigste kompetanseområder for å nå bedriftsmålsettingene var «økonomi, markedsføring, salg» og «produktutvikling, kreativitet». Mer turismeorientert kompetanse som «guiding, formidling», «språk», og «naturforvaltning, naturkunnskap» skåret også relativt høyt. Halvparten av bedriftene er ikke med i noen bransje-/nettverksorganisasjon, noe som trolig 7 gjenspeiler at de er små, men også at mange bedrifter nok føler at de står på siden av det tradisjonelle reiselivet. En betydelig andel av bedriftene (20-38 %) som deltok i undersøkelsen har aktivitet i nasjonalparkområder. To av tre nasjonalparkbedrifter brukte også nasjonalparkstatusen i egen markedsføring. I gjennomsnitt mener bedriftene at forvaltningen i for liten grad legger til rette for at reiselivsutvikling kan skje i og omkring nasjonalparkene. Etter det vi kjenner til er denne studien den mest omfattende kartleggingen av tilbyderne i det naturbaserte reiselivet (NBR) i Norge. Naturbasert reiseliv favner videre enn det hva som ofte kalles tradisjonelt reiseliv i og med at berøringsflatene er så tydelig og mange, mot eksempelvis eiendomsforhold, allemannsrett, annen utmarksbruk, arealplanlegging, landbruk, naturforvaltning og friluftsliv. Disse sammenhengene gjør at NBR byr på mange utfordringer både fra et næringsutviklingsperspektiv men også sett fra naturforvaltningen. Den nye kunnskapen og økte forståelsen som undersøkelsen har gitt mener vi kan bidra til bærekraftig utvikling og innovasjon i det naturbaserte reiselivet i Norge. Spesielt bør man merke seg at det er mange relativt nyetablerte bedrifter, de har gjerne næringsinntekt utover reiselivet, stor framtidstro, til dels store sesongvariasjoner og få årsverk per bedrift. Reiselivsstrategien har et mål om helårs arbeidsplasser. Der er ikke det naturbaserte reiselivet per i dag. Videre undersøkelser bør se nærmere på om bedriftene selv ønsker helårsdrift eller om dagens drift er en optimal situasjon.en_US
dc.description.abstractNature-based tourism (NBT) is growing fast worldwide, but knowledge about the supply side of it is limited – so also in Norway. The main objective of the research project “Nature-based tourism. Firms, competence and recruitment”, which this report is a part of, is to provide new knowledge and statistics about nature-based tourism firms in Norway. This report gives an outline of the method used and frequencies and means for individual questions in the survey.We defined NBT-firms as “commercial firms offering nature activities and experiences against payment”. The first step in the process was to make a database of Norwegian registered NBT-firms operating in Norway. This was done by contact with and help by tourist information offices, supplemented and quality assured with browsing webpages. A survey sent by email the spring of 2013 provided 684 answers of a valid sample of 1785. A response rate of 38,3%. A non-response survey indicated an actual response rate around 50%, since there were closed down firms and firms not fitting our NBT definition in the non-survey sample. We estimated the number of NBT-firms registered and operating in Norway to be between 2000 and 3000. This firms were generally small, often with just 1-3 man labor years working with NBT, and an average NBT turnover of around 1 million NOK per year (6,0 NOK = 1 USD; 8,2 NOK= 1 EURO as of June 2 2014). The NBT turnover compromised around 50% of the firms total income portfolio. More than 50% of the firms defined themselves to in a start-up or a growth phase. Their turnover and profit have generally increased the last 3 years. The firms are on average optimistic and believe in increased profit the coming three years. The supply of activities is large and varied. Sport fishing was the most common product offered in any way by 64 % of responding firms. Hiking was frequently offered and by 62%) of firms. The other most popular activities in decreasing order were biking, hunting, othwer freshwater activities such as canoeing, kayaking and rowing boats etc., boat sightseeing/ fjord cruise /ocean rafting, accommodation related directly to nature experiences, nature photography, horse riding trips, and other saltwater activities such as kayaking , sailing canoeing. The NBT-firms gave each and every sustainability and life style motive higher priority than income based motives in regard to business objectives. Personal characteristics in general were seen as the most important firm success factors. “Experience” was regarded as decisive and the most important factor to reach business objectives. The most important business constraints were regarded to be circumstance outside the influence of the firm, such as “external restrictions” including laws, regulations, governmental involvement, and other landowners. “Economics, marketing, and sale” and “product development, creativity” were seen as the most important competence areas for meeting their business objectives. Tourism oriented competence such as “guiding, interpretation”, “language skills”, and natural resources management” also received high scores. Around 50 % of the firms are not members of any tourism related organization or a network. This fact probably reflects their small size, 9 but also that many firms probably feel that they are not part of mainstream tourism or tourism at all. A substantial part of the firms (20-38%) participating in the survey operated in or near National Park areas. Two out of three such National Park firms used National Park status in their marketing efforts. On average firms report that management authorities to a too little extent facilitate tourism development in and near National parks. This study is as far as we know the most comprehensive identification of nature-based tourism firms in Norway. NBT reach further that what is often called mainstream tourism, since it touches upon property rights, the right of public access, other outfield use, planning, agriculture, natural resources management and outdoor recreation. These interlinkages make NBT a field with many interesting issues related to business development as well as natural resources management. The new knowledge and increased understanding provided by this survey could contribute to sustainable development and innovation in the nature-based tourism sector in Norway. Of special consideration are the many newly established firms, having a diverse income portfolio besides NBT, optimistic about the future, large seasonal variation in demand, and few labor years per firm. The Norwegian tourism strategy has full year employment as an objective. Further research should investigate to what extent the firms want full year employment or whether the current situation is optimal.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.relation.ispartofseriesMINA fagrapport;25
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectlivstilsentreprenøreren_US
dc.subjectmiljøsertifiseringen_US
dc.subjectnasjonalparkeren_US
dc.subjectnaturbasert turismeen_US
dc.subjectverneområderen_US
dc.subjectcompetenceen_US
dc.subjectlifestyle entrepreneursen_US
dc.subjectenvironmental certificationen_US
dc.subjectnational parksen_US
dc.subjectnature-based tourismen_US
dc.subjectprotected areaen_US
dc.titleNaturbaserte reiselivsbedrifter i Norge : frekvens- og metoderapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.source.pagenumber108en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • MINA fagrapport (MINA) [72]
    Rapporter skrevet av ansatte ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA). Reports written by the staff at Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal