Postformasjonsfasen : hvordan bør etablerte bedrifter og startups håndtere denne fasen i strategiske allianser?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624178Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1070]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler temaet postformasjonsfasen i strategiske allianser. Ifølge tidligere forskning og litteratur har valg tatt i etablering- og designfasen, bruken av koordineringsmekanismer, tillit, konflikthåndtering og evaluering av videre utvikling betydning for en suksessfull håndtering av denne fasen, noe denne studien er med på å bygge opp under.
Oppgaven vil supplere tidligere forskning ved å fremme forståelsen av hvordan etablerte bedrifter og startups håndterer denne fasen i Norge. Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan partene kan anvende ulike suksessfaktorer for en bedre håndtering av postformasjonsfasen.
Dette danner grunnlaget for denne problemstillingen: «Hvordan bør etablerte bedrifter og startups benytte kritiske suksessfaktorer for å håndtere postformasjonsfasen?»
Resultatene peker på at det i allianser som dette er utfordringer knyttet til kultur, struktur og kompetanse, som har innvirkning på hvordan partene må håndtere ulike suksessfaktorer i postformasjonsfasen. Ulikhetene mellom partene gir de allerede fra start et utfordrende utgangspunkt som i forhold til tidligere forskning om strategiske allianser ikke er å anbefale for en god håndtering av alliansen. Likevel har partene en forståelse av disse som viser at de bevisst ser nytten av å anvende kommunikasjon og mekanismer for å kunne håndtere alliansen. Funnene viser at kommunikasjon og formelle styringsmekanismer bør bli benyttet for en bedre evaluering av fremgang og videre veivalg, utvikling av tillit mellom partene og en redusert risiko for konflikter som gjør at håndteringen blir enklere og mer verdiskapende.
Det antas at denne oppgaven kan ha teoretiske implikasjoner ved at funnene indikerer at etablerte bedrifter og startups til tross for sine større utfordringer i stor grad også kan benytte seg av de samme mekanismene som allianser med parter av lik størrelse. Oppgaven kommer også med anbefalinger om hvordan partene fra start og gjennom alliansen bør benytte ulike suksessfaktorer for en bedre håndtering av postformasjonsfasen. The topic of this master thesis is the post-formation phase in strategic alliances. Factors of importance for a successful management of this phase includes, according to existing research and literature, choices made in the formation and design phase, the use of coordination mechanisms, trust, conflict management and evaluation of further development, among other things. The master thesis will supplement prevailing research by looking into how this phase is managed between established companies and startups in Norway. The purpose is to study how the various success factors are identified and applied and develop recommendations on how the parties should manage this phase.
The primary question is therefore: “How should established firms and startups in strategic alliances apply critical success factors to manage the post-formation phase?”