Hvordan påvirkes konkurransesituasjonen i det norske dagligvaremarkedet av digitaliseringen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624165Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1071]
Sammendrag
This master's study examines how technological solutions have changed the competitive situation in the Norwegian grocery market. The research starts with reviewing the grocery market and the development of the competitive situation. Based on this, digitization is described with presentation of artificial intelligence. The technological solutions in the grocery market are presented with the prospect of digitalization’s development abroad. The theories used in this research is taken from micro, macroeconomic and strategic academic literature. Furthermore, I held interviews with stakeholders from the grocery industry. The interviews gave a deeper insight on the competitive situation, the impact of digitalization and developments in the future. Denne masterutredningen tar for seg hvordan teknologiske løsninger har endret konkurransesituasjonen på det norske dagligvaremarkedet. Utredningen starter med å gjennomgå dagligvaremarkedet og utviklingen av konkurransesituasjonen. Med utgangpunkt i dette blir digitaliseringen beskrevet med blant annet kunstig intelligens. De teknologiske løsningene i dagligvaren blir presentert med utsikter for digitaliseringens utvikling i utlandet. Teorien er hentet fra mikro-, makroøkonomisk og strategisk faglitteratur. Videre, har jeg avholdt intervjuer med sentrale aktører fra dagligvarebransjen. Intervjuene gir en dypere innsikt i konkurransesituasjonen, digitaliseringens påvirkning og utsikter for fremtiden.