Business development in emerging value chains : the case of electric vehicle charging infrastructure in Norway
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624135Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1138]
Sammendrag
Changes in consumer preferences are resulting in a surge of electric vehicle sales all over the world, and the associated charging infrastructure is thriving. But prospective e-mobility actors are burdened with a complex and at times uncharted market situation. The objective of this thesis is to provide e-mobility actors with relevant insights for business development. We conduct two studies: Study 1 is a secondary data analysis to identify the relevant background conditions that can promote (or hinder) the development of strong EV value chains in general. Study 2 employs key informant interviews with the objective of identifying the emerging structure, the role of key actors and modes of business development in the Norwegian market for electric vehicle charging stations. As a total market, Norway is limited by its relatively small size compared to other markets, but it is the arguably a global lead market in terms of EV adoption rates and governmental support. A network representation of the business relationships identified is created. Endringer i forbrukerpreferanser resulterer i en økning i salg av elektrisk kjøretøy over hele verden, og den tilhørende ladeinfrastrukturen er blomstrende. Men potensielle emobilitetsaktører er belastet med en kompleks og til tider uoversiktlig markedssituasjon. Formålet med denne oppgaven er å gi aktører i e-mobilitetsbransjen relevant innsikt om forretningsutvikling. Vi gjennomfører to studier: Studie 1 er en sekundær dataanalyse for å identifisere relevante forhold og omstendigheter som kan fremme (eller hindre) utviklingen av sterke EV verdikjeder. I studie 2 brukes intervjuer av nøkkelperson for prøve å identifisere den fremvoksende strukturen, rollen som sentrale aktører og forretningsmessige utviklingsmåter i det norske markedet for ladestasjoner for elektrisk kjøretøy. Som et samlet marked er Norge begrenset av relativt liten størrelse sammenlignet med andre markeder, men det er uten tvil et globalt ledende marked når det gjelder elbil adopsjon og statlig støtte. Det ble laget en nettverksrepresentasjon av de identifiserte bedriftsrelasjonene.