Digital forretningstransformasjon og strategisk kompetansestyring : en studie av digital modenhet og kompetanse blant SMB-er i Vikenregionen
Abstract
Foreliggende forskning analyserer digital modenhet, pågående digitaliseringsprosesser og kompetanseutvikling hos virksomheter i Vikenregionen. Det eksplorative kvantitative Studie 1 avdekker tre segmenter med ulikt nivå og variasjon av digital modenhet. Segment 1 er teknisk avanserte bedrifter som skårer spesielt høyt på risikohåndtering. Segment 2 er bedrifter med digitaliserte funksjoner og innovasjonskultur, men som har utfordringer med kompetanse og risikohåndtering. Segment 3 er de optimistiske små- og kommunale bedriftene som har store utfordringer innen strategi, innovasjon og teknologi. Det kvalitative Studie 2 viser at på generell basis, med ulik vekting i hvert segment, dreier de største utfordringene seg rundt systemintegrasjon, endringsledelse, mangel på digitalt tankesett og kompetansegap. Både det kvantitative og kvalitative studie viser at bedriftene i regionen enda har en lang vei å gå med digitaliseringsarbeidet. Interessen for etter- og videreutdanning viser til å være størst blant bedrifter som har digitalisert mange av sine funksjoner og etablert en innovasjonskultur, men fortsatt har utfordringer med risikohåndtering og strategisk kompetansestyring. The research analyses digital maturity, ongoing digitalisation processes and competence development among businesses in the Viken region. Study 1 was an exploratory company survey. It revealed three segments with different levels of digital maturity. Segment 1 consisted of technically advanced companies that scored particularly high on risk management. Segment 2 consisted of companies with digitalised business functions and an established innovation culture but with challenges in terms of digital capabilities and risk management. Segment 3 consisted of the optimistic small companies and public-sector organisations with major challenges in terms of strategy, innovation and technology. Study 2 was a qualitative followup investigation of companies from within each segment. Across segments, the biggest challenges revolved around systems integration, change management, lack of a digital mindset and competence gaps in the organisation. Both studies show that most companies in the Viken region still have a long way to go in their digital transformation. The interest in continuing education is greatest among companies that have already digitalised many of their functions, have established a culture of innovation but are still challenged in terms of risk management and strategic competence development.