Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNaalsund, Margrethe
dc.contributor.authorØygarden, Hanne Alsvik
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-20T13:12:47Z
dc.date.available2019-10-20T13:12:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623378
dc.description.abstractDet er et stadig økende fokus på matematikkferdigheter og matematisk kompetanse i norsk skole, da norske elevers matematikkresultater er dårligere enn hva en kan forvente, basert på hvor mye ressurser som brukes på undervisning i Norge sammenliknet med andre land. Som hjelpelærer i et universitetskurs i matematikk så jeg at flere av studentene forholdt seg til matematikk som noe de ikke var i stand til å forstå, og fortalte meg at de bare «ikke var sånne mattepersoner». Målet med denne studien er å undersøke hva som bidrar til å forme slike holdninger til og oppfatninger av matematikkfaget, og også studentenes matematiske tankesett («mindsets»). Denne studiens forskningsspørsmål er derfor formulert som: «Hva karakteriserer et utvalg av universitetsstudenters matematiske tankesett, og med utgangspunkt i deres erfaringer, hvordan kan undervisning bidra til å forme matematiske tankesett, med særlig fokus på lærerens rolle?» Jeg valgte å besvare dette forskningsspørsmålet ved å først be de åtte utvalgte studentene fylle ut et spørreskjema om tankesett, og deretter gjennomførte jeg et fokusgruppeintervju med dem. Spørreskjemaet var tiltenkt både for å gi meg et førsteinntrykk av tankesettene deres, og for å utforme intervjuguiden og fokuset i gruppeintervjuet. Under fokusgruppeintervjuet diskuterte studentene påstander og besvarte spørsmål som ga meg informasjon om både tankesettene deres og hvilke erfaringer de hadde gjort seg fra tidligere som har formet dem. Analysen og diskusjonen av gruppeintervjuet viser at studentene har varierte tankesett, men at det ikke er en konsekvent sammenheng mellom hvilke erfaringer de har fra før, og hva slags tankesett de gir uttrykk for å ha i fokusgruppeintervjuet. Fra analysen kommer det fram at hvordan læreren kommuniserer med studentene, blant annet hvordan læreren tar imot spørsmål, reagerer på studenters feil, og gir tilbakemeldinger, er med på å forme studentenes matematiske tankesett. Analysen tyder også på at å ha et økt fokus på innsats, heller enn resultater, vil bidra til mer utviklende tankesett («growth mindsets») hos studentene.nb_NO
dc.description.abstractThere is an increasing focus on mathematical abilities and competencies in Norwegian schools, as the mathematical results of Norwegian students are worse than what could be expected, based the resources used on education in Norway compared to other countries. As a tutor in a university class in mathematics, I discovered that several of the students saw mathematics as something they weren’t capable of understanding, and told me that they simply “weren’t math people”. The goal of this study is to examine what contributes to such attitudes and beliefs towards mathematics, and also the students’ mindsets. The research question of the study is: «What characterizes the mathematical mindsets of a group of university students, and based on their experiences, how can teaching contribute to shape mathematical mindsets, with a particular focus on the teacher’s role?” I chose to answer this question by asking the selected eight to fill out a survey on mindsets, and I then did a focus group interview with them. The survey was intended to both give me a first impression of their mindsets, and also to shape the interview guide and the focus of the group interview. During the group interview the students discussed statements and answered questions that gave me information on both their mindsets and the experiences they had had which had shaped them. The analysis and the discussion show that the students have a variety of mindsets, but that there isn’t a consistent connection between their experiences and the mindsets they express having in the focus group interview. The analysis shows that the way a teacher communicates with their students, for instance how the teacher receives questions, react on students’ errors and give feedback, contribute to shaping the student’s mathematical mindsets. The analysis also indicates that having an increased focus on effort, rather than achievements, contributes to increasing growth mindsets among the students.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIntelligensteoriernb_NO
dc.subjectAffektive faktorernb_NO
dc.title"Jeg er bare ikke en sånn matteperson" : universitetsstudenters matematiske tankesettnb_NO
dc.title.alternative“I’m simply not a math person” : the mathematical mindsets of university studentsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal