Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredman, Peter
dc.contributor.advisorVold, Thomas
dc.contributor.authorEndre, Hovland
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-08T13:11:05Z
dc.date.available2019-10-08T13:11:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620956
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg bruken, og fraværet av bruken av begrepet friluftsliv i markedsføringen av naturbasert reiseliv. Seks bedrifter er intervjuet for å se på hvordan begrepet friluftsliv blir forstått fra et bedriftsperspektiv, og begrunnelsen for at noen bruker begrepet friluftsliv og andre ikke. Oppgaven spør seg også hvorvidt bruken av begrepet friluftsliv kan kobles til kundegruppene til bedriftene, og om det eksisterer et spenningsforhold mellom reiseliv og friluftsliv. Avklaringer av sentrale begreper som naturbasert reiseliv og friluftsliv inngår som en del av det teoretiske rammeverket for oppgaven. Samt en gjennomgang av sentrale tekster som tar opp forholdet mellom reiseliv og friluftsliv. Det er gjennomført seks semi-strukturerte intervju av naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge. Disse bedriftene er valgt ut med utgangspunkt i en landsdekkende bedriftsundersøkelse gjort for forskningsprosjektet Biotour. I den forbindelse er 596 bedrifter gjennomgått. Resultatene av undersøkelsen blir lagt frem ved å vise til uttalelser som er med på å belyse problemstillingene. Dette blir koblet opp mot de begrepsavklaringene og den litteraturen det er vist til. Undersøkelsen finner at det ikke er noe sterkt skille i forståelsen av friluftsliv i bedrifter som bruker begrepet friluftsliv og de som ikke bruker begrepet i sin markedsføring. Det blir derimot klart at bedriftene har en klar forståelse av hva de mener friluftsliv er. På tross av at bedriftene har en klar forståelse av friluftsliv er de ikke bevisst sin bruk eller fravær av bruk. Det avdekkes også at det finnes flere tekster som bygger opp om et spenningsforhold mellom reiseliv og friluftsliv, og at flere av bedriftene også viser til et slikt spenningsforhold.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis deals with the use and absence of use of the term "friluftsliv" in the marketing of nature-based tourism. Six companies are interviewed to look at how the concept of "friluftsliv" is understood from a business perspective, and the reason why someone uses the term "friluftsliv" and others not. The thesis also asks whether the use of the term "friluftsliv" can be linked to the customer groups of the companies, and whether there is a tension in the relationship between tourism and "friluftsliv". Clarification of key concepts such as nature-based tourism and "friluftsliv" are included as part of the theoretical framework for the thesis. As well as review of key texts that address the relationship between tourism and "friluftsliv". Six semi-structured interviews of nature-based tourism companies have been conducted. These companies have been selected based on a nationwide company survey done for the research project Biotour. In this connection, 596 companies have been reviewed. The results of the survey are presented by referring to statements that help to highlight the issues. This is linked to the framework and the literature to which it is shown. The study finds that there is no strong distinction in the understanding of "friluftsliv" between companies that use the term "friluftsliv", and those who do not use the term in their marketing. It is however evident that the companies have a clear impression of what friluftsliv" is. Despite the fact that the companies have a clear impression of "friluftsliv", they are not aware of their use or absence of use of the term. The thesis also discover that there are several texts that underpin a tension in the relationship between tourism and "friluftsliv". Several companies also point to a tension in this relationship.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectTurismenb_NO
dc.title"I prinsippet så er jo det friluftsliv" : en kvalitativ undersøkelse om bruken av begrepet friluftsliv i naturbasert reiselivnb_NO
dc.title.alternativeFriluftsliv in nature based tourismnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal