Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFosstenløkken, Siw
dc.contributor.authorJagland, Julie Rokke
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-09-24T10:30:58Z
dc.date.available2019-09-24T10:30:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2618444
dc.description.abstractMed dagens fokus på bærekraftig utvikling har det blitt et stort fokus i næringslivet på å etablere bærekraftige forretningsmodeller. Ved å integrere bærekraft i forretningsmodellen kan bedrifter bidra til en bærekraftig utvikling og skape verdi for både samfunnet og miljøet. En bedrift i Norge som aktivt jobber med å integrere bærekraftige løsninger er Mester Grønn, som av den grunn ble valgt som casebedrift i denne oppgaven. Det har i nyere tid kommet mye forskning rundt temaet bærekraftige forretningsmodeller, men det har vært lite fokus på praktiske løsninger og hvordan disse kan integreres i forretningsmodellen. For å dekke dette hullet i forskningen har oppgaven ved hjelp av et kvalitativt eksplorerende design forsøkt å besvare følgende problemstilling: Hvordan jobber Mester Grønn med bærekraftig utvikling sett i forhold til forretningsmodellen? Det finnes ulike definisjoner av bærekraft og bærekraftig utvikling, men for å besvare problemstillingen har bærekraft blitt definert som samspillet og integreringen mellom den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen (Lozano & Huising, 2011). Det handler om å ta vare på naturen og klimaet som en fornybar ressurs, sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig liv og sikre økonomisk trygghet for mennesker og samfunn (FN, 2019; WCED, 1987). For å etablere en bærekraftig forretningsmodell må bedriften integrere alle tre dimensjoner av bærekraft; miljø, sosiale og økonomi. Dette må gjøres i samarbeid med både interne og eksterne interessenter. En slik forretningsmodell vil være med å skape, levere og fange verdi for både bedriften, kunden, samfunnet og miljøet (Bocken et al., 2015). For å svare på oppgavens problemstilling ble ansatte i Mester Grønn intervjuet med utgangspunkt i tematikk som handlet om miljø, det sosiale, samarbeid og forretningsmodellen. Studiet viser at Mester Grønn har integrert flere bærekraftige elementer fra den miljømessige og sosiale dimensjonen av bærekraft. De bærekraftige elementene er hovedsakelig knyttet til tre byggeklosser i forretningsmodellen; nøkkelaktiviteter, nøkkelressurser og nøkkelpartnere, og er med å skape og levere en bærekraftig verdi til samfunnet og miljøet. De bærekraftige elementene som ble identifisert og knyttet til disse tre byggeklossene var; avfallshåndtering med fokus på sortering, resirkulering og gjenbruk, miljø – og etiske sertifiseringsordninger, reduksjon i energibruk og alternative energikilder, miljøvennlig transport, samarbeid med leverandører og andre organisasjoner, etisk handel og valg av materiale. Ved å se på de integrerte bærekraftelementene ser vi at bedriften både jobber med bærekraft internt og eksternt i samarbeid med andre. De identifiserte bærekraftelementene i dette studiet kan få mer oppmerksomhet og bli prioritert når bedrifter ønsker å integrere bærekraft i forretningsmodellen.nb_NO
dc.description.abstractWith today's focus on sustainable development, it has become a major focus in the business sector on establishing sustainable business models. By integrating sustainability into the business model, companies can contribute to sustainable development and create value for both society and the environment. A company in Norway that actively works to integrate sustainable solutions is Mester Grønn, which for that reason was chosen as the case company in this study. Much research has recently been done on the theme of sustainable business models, but it has been little focus on practical solutions and how these can be integrated into the business model. To cover this gap in the research, this thesis will be using a qualitative exploratory design aim to answer the research question; How does Mester Grønn work with sustainable development in relation to the business model? The literature shows that there are different definitions of sustainability and sustainable development, but in order to answer the research question, sustainability has been defined as the interaction and integration between environmental, social and economic factors (Lozano & Huising, 2011). It is about taking care of the nature and the climate as a renewable resource, ensuring that all people a get a good life and ensure financial security for people and society (FN, 2019; WCED, 1987). In order to establish a sustainable business model, the company must integrate all three dimensions of sustainability; environment, social and economics. This must be done in collaboration with both internal and external stakeholders. Such business model will help create, deliver and capture value for both the business, the customer, the community and the environment. In order to answer the research question employees in Mester Grønn were interviewed based on the themes regarding the environment, the social, collaboration and the business model. The study shows that Mester Grønn has integrated several sustainable elements from the environmental and social dimension of sustainability. The sustainable elements are mainly related to three building blocks in the business model; key activities, key resources and key partners, and are creating and delivering sustainable value to society and the environment. The sustainable elements identified and associated with these three building blocks were; waste management with focus on sorting, recycling and re-use, environmental – and ethical certifications, reduction in energy use and alternative energy sources, environmentally friendly transport, collaboration with suppliers and other organizations, ethical trade and choice of material. The integrated sustainability elements show that the company both works with sustainability internally and externally in cooperation with others. The identified sustainable elements in this study can gain more attention and be prioritized when a business begins to integrate sustainability into the business model.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftig utviklingnb_NO
dc.titleBærekraftige forretningsmodeller : en casestudie i Mester Grønnnb_NO
dc.title.alternativeSustainable business models : a casestudy in Mester Grønnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal